Siste dag i små-skolen

Tenk det….JT skal opp i mellom-trinnet etter ferien. Tida flyr virkelig fort avgårde. I dag skal vi nyte denne dagen med alle i klassen. Litt små-rydding på det private rommet til gutten må vi få til i dag. Jeg skal ta med meg litt av utstyret jeg har laget hjem for å bruke det i ferien. Og JT skal få ta hjem det som er hans private ting, som vi har brukt i opplæringa hans. Så skal han få vaske litt her og der.

Det er avslutning på stranda på slutten av dagen. Passer perfekt for badeløven JT. Det blir nok koselig. Også er det siste dagen for assistenten hans som har fulgt JT mer eller mindre siden han begynte i 1.klasse. Det er selvfølgelig trist for oss, men vi får nyte den siste dagen med henne. Heldigvis flytter hun ikke så langt unna.

Det blir antageligvis en helt ny hverdag for oss etter ferien. Vi blir å få tre stykker ansatt på JT som skal jobbe med han der han er. Det vil si at vi ikke kommer til å være så mye i skolebygget neste år, men det er et mål å komme seg innom skolen hver dag. Om så for å spise med klassen og være sosial, slik som noen gym-timer eller svømming.

Nå blir det fokusert fullt på ADL. Er det fritt for gull-salami og saft, så skal han lære seg hva han da må gjøre. Lage handleliste, gå på butikken og betale. Og hvis det er skittent på badet, skal han lære seg å vaske. Slike ting er viktig for JT å lære seg. Gleder meg til å se hvem “team JT” blir. Ingenting er i orden enda, men vi har gode hjelpere som fikser dette.

Siden jeg ikke fikk omsorgslønna innvilget måtte jeg ta en hurtig avgjørelse her om dagen. Noen må jo ha opplæring på det nye teamet, pluss at det faktisk ville ha vært ødeleggende for gutten hvis jeg bare plutselig var borte. Så da blir jeg en del av teamet i en redusert stilling, som også var et ønske fra autisme-lederen. Dette betyr ikke at jeg ikke skal klage på vedtaket om omsorgslønna, men det betyr at jeg tenker på gutten min som faktisk har behov for et talerør. Noen som forstår ordene han sier og kroppsspråket, hvertfall en stund fremover.

Ellers vil jeg ønske alle en flott sommerferie. Spesielt til klassen til JT. Flotte og inkluderende barn som vi setter veldig pris på. 

JT var så priviligert å ble kjørt i båt av noen flotte ungdommer for å være med på skoletur bak fjellet. 

Ha en fin dag

4 kommentarer
    1. Flott innlegg! Kjenner mykje av dette igjen også. Min sønn har ein del praktiske oppgåver som tømne papir på skolen, bære ved osv. Han er sterk som ein bjørn. Ha ein fin dag. Eg skal kjøpe ny ipad. Sommarferie = rutinebrudd og frustrasjon = knust ipad.

    2. Oppoveriegettempo: så bra at han har oppgaver han liker. JT også er veldig sterk, som skapt for å jobbe;-) Kjenner igjen knuste ipader ja, hehe det går som regel utover det kjæreste de har. Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg