Søvnproblemene har tatt seg opp igjen

Vi har hatt en lang sykdomsperiode, fire uker nå. JT har vært såpass syk at disse søvnproblemene har begynt igjen. Det er kanskje ikke så rart med tanke på hvor vondt han har hatt. Mange våken-netter. Dette er forferdelig tungt. Ikke bare for han, men for oss foreldre også. Det å ikke få sove når man er trøtt, det er jo nesten tortur. Jeg visste ikke at jeg var så sliten, for jeg har ikke hatt tid til og kjenne etter. Men som dere sikkert vet, hadde JT ett inngrep i ørene forrige mandag. Han fikk ett snitt i begge ørene, det var betent og legen måtte suge ut all betennelsen. Det har roet seg nå, etter en uke med øredråper. Så nå fikk jeg tid til å kjenne etter hvordan jeg selv hadde det.

Det å gå å bekymre seg, det tar på. Jeg har hatt vondt inni meg siden han ble syk. For vi visste ingenting, vi må bare gjette oss fram til hva det kan være. JT har sovet dårlig, og da sover jo også vi dårlig. Nå er vi i en veldig dårlig periode med det igjen. På søndag sovnet han åtte på kvelden. Fin tid det, tenker kanskje mange. Men det er ikke det. JT sover bare maks seks timer sammenhengende. Så halv to på natta sto han opp, lys våken. Jeg var ikke ferdig med min søvn. Men jeg sto opp, ga han litt vann og prøvde å få han til å sove igjen. Men nei, han var jo ikke trøtt. Hele natta var han våken. Sovnet rundt halv åtte, en time før skolen startet. Ikke helt etter planen det. Hadde ikke sjans å få han våken igjen.

Men slik har det vært i mange år nå. JT følger ikke denne 24-timers klokka som vi gjør. Han trenger ikke så mye søvn i slengen, men er heller ikke så utholdende. Det er sjeldent at han sover på dagtid, men det kan skje hvis natten har vært kort (3 t) og skoledagen har vært krevende. Så i går ringte jeg autisme-teamet for å få litt råd. Nå blir det en kartlegging av sovemønsteret til JT for å se om det er gått over til å bli helsefarlig. Det er jo det jeg kjenner på, at dette må være helsefarlig, for oss alle i dette huset. Det er ikke bra å sove altfor lite over tid.

Dette er nok noe vi må ta skikkelig tak i nå. For nå har vi snart hatt det slik i ti år. Det er faktisk så slitsomt til tider at jeg ikke klarer å sette ord på det. Det er vanskelig å finne energi til alt annet som man må gjennomføre, slik som husarbeid og jobb. Også er det jo slik at vi blir ikke yngre, jeg og mannen min. Det skal være sikkert og visst. Og det kjenner vi nok litt mere på nå, i forhold til før.

JT skrur på bilene sine. Greit å ha noe å gjøre på sene kvelder.

Ha en fin dag 🙂

#autismesøvnmangel

 

2 kommentarer
    1. Det må vær så tungt 😔 håpe d kan gjøres nå med å at det blir liker etterhvert .. Flink e dåkker ☺👍varm klem 💕

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg