Jakten på det “normale”

Den evige jakten på det normale. For det er det det er. Blir litt lei av det jeg. Min gutt kommer aldri til å bli det andre mener er “normal”. JT er JT og sånn er det bare. Klart han skal få hjelp til å utvikle seg, men hvor mye utvikling det blir vet ingen. Men jeg bruker alltid å si: det kunne vært så mye verre. 

Vi har en gutt som kan gå, hoppe, løpe, spise, puste, le og gråte, helt av seg selv. Det er det ikke alle som kan. JT kan mye han, men siden det ofte blir sett på som en selvfølge så tenker ikke så mange på det. Det gjør jeg. Det kunne vært så mye verre. Den setningen sier jeg ofte til meg selv. 

Her i huset er det fest hver gang JT lærer seg noe nytt. Om det så er noe så lett som å hente ut sitt eget pålegg fra kjøleskapet. For det er ikke en selvfølge for oss at han forstår hva vi sier. Vi øver, øver og øver. Jakten på det normale. Til alle døgnets tider. Ingen ferie fra det. Men jeg sier det igjen: det kunne vært så mye verre.

Det normale blir ofte unormalt for oss. Hvis jeg sier noe til JT og han reagerer tvert, ja da blir jeg stående som et spørsmålstegn. Hva skjedde nå, liksom. Haha ja det blir sånn. Det normale for andre er ikke normalt for oss. Hvis alt en dag skulle snudd og blitt normalt her, ville jeg tro at noe var unormalt. Merkelig greier det der.

Vi alle er forskjellige og det er godt. Det er viktig å tenke på at det som er normalt for deg, ikke er det for meg og omvendt. Sangen bakvendtland passer godt her i huset 😉 Uansett hvor tungt det kan være å ha barn med utfordringer er det viktig å tenke: det kunne vært så mye verre. Jeg er veldig stolt av gutten min, for han klarer noe hele tiden, hver eneste dag 🙂

Ha en fin dag

#autisme #barneautisme 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg