Denne mora til JT kunne ha satt en stopper for utviklingen

Joda, jeg må snakke litt stygt om meg selv i ny og ned. Jeg tenker selvfølgelig på den o’store fornektelsen igjen. Da var det jeg som var “trassig”. Og det med en stor T. Hvis ikke noen hadde kommet og satt ned foten da de gjorde det, hadde jeg nok ødelagt for JT. Jeg husker det som om at det var i går. Det er mange kvelder jeg tenker tilbake på galskapen. Det er da jeg tenker at jeg trengte en real smekk i bakhodet.

Det var nok ikke en enkel oppgave for de rundt meg, som faktisk bare hadde lyst å hjelpe gutten vår. Da hadde vi en gutt som var begynt på skolen og det uten noen diagnose. En gutt som var så sint på grunn av alle sine plager, mest sikkert for han ikke hadde noe språk. Heller ikke mange hjelpemidler for kommunikasjon. Gutten ble bare mere og mere utfordrende, men likevel var jeg den største fienden.

Jeg ville ikke vite. Ingenting. Alle som ville hjelpe ble jeg sint på. Akkurat på den tiden ble det slik at jeg følte at alle skulle fortelle meg hvordan jeg skulle gjøre ting og at det jeg gjorde var feil….hele tiden. Men de ville jo bare hjelpe gutten vår…. jeg så ikke det da. Tenk dere selv for eksempel på jobb, hvis noen hver eneste dag skulle ha fortalt dere hvor mye feil du gjorde og rettet på deg hele tiden. Da blir man jo motløs. Også er det jo slik at disse barna våre er vår største arbeids-oppgave her i verden. Så jeg følte meg beglodd og rakket ned på.

Men så fikk jeg heldigvis denne berømte “klappen i bakhodet”. Det var autisme-lederen som fikk meg til å forstå hva som var i ferd med å skje. JT utviklet seg i en forferdelig fart på en ekstrem negativ måte. Husker han sa til meg: ” Om fire år er han på din høyde og blir ikke å rygge hvis du står i veien for han”. Hehe sant det. Vi har kommet dit nå. JT er en høy og kraftig 11-åring, så nå sliter jeg hvis han en sjelden gang blir utfordrende i humøret. Det kan skje når vi er på plasser han er redd, som på sykehus. Så heldigvis våknet jeg av denne “bakhode-klappen” og begynte å høre etter de som kan autisme fra A til Å 🙂

Ha en fin dag

#autismeopplæring #autismeutvikling 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg