Kartlegging av stress

Ofte sitter jeg og googler meg frem til forskjellige ting som kan gagne JT sin hverdag. For det er lett å glemme hvor omfattende hans diagnoser er for oss som er rundt han 24 timer i døgnet. Det gjør det også vanskelig når man skal forklare andre om gutten og hans diagnoser.

Noe jeg ser går igjen hos JT er stress. Han tåler veldig lite av det og det kommer ut i de verste formene. Nå er det få av oss som jobber godt under konstant stress, så det gjelder flere. Men JT blir helt satt ut av det. Hele dager kan bli ødelagt. Men klarer vi å unngå stress, da mestrer han det meste.

Jeg selv blir ofte stresset av tidspress etter vi fikk JT, så jeg vet hvor ubehagelig det føles. Men JT blir stresset av veldig mange ting som vi “vanlige mennesker” ikke vier en tanke. Så tilbake til min “googling”: Fant et skjema som jeg ikke har sett før. Kartlegging av stress heter det. Kan være veldig greit å ha når barnet med autismespekterdiagnoser går i barnehage eller på skole. Et oversiktelig utkryssingsskjema som forklarer hva som stresser ditt barn.

Stress fører ofte til meltdowns. JT kan bli så frustrert og sint ved stress at det kan føre både til selvskading og at han skader andre eller ting rundt seg. Litt ekstra nå som puberteten har slått til. Ikke greit for han å miste kontrollen på det viset, det ender som regel med at han blir utrøstelig etterpå. Mye av stresset kommer sikkert også av at han ikke kan sette ord på det ubehagelige.

Så jeg tok fatt på dette skjemaet. Et for skole og et for hjemme. Det ble to veldig forskjellige resultat, men det er naturlig. Hjemme er den trygge plassen med kjente folk og ting. Men en ting som gikk opp for meg er at de fleste situasjoner med mye folk stresser JT. Han fikk nesten full score på det ene skjemaet, noe som betyr at hans stressnivå er skyhøyt. En tankevekker for meg faktisk.

Ha en fin dag

#autismestress #autismekartlegging #autismenonverbal

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg