Trivsel er nok nøkkelordet

Det skjer ting…JT’s språk utvikler seg. Det kommer oftere ord som han ikke har sagt før. Eller ikke har sagt uten å herme etter meg da. Ordene kommer av seg selv, det er dette vi er ute etter. At JT skal forstå viktigheten av å prate med andre.

Det er ikke noe å gjemme bak ei dør at JT trives mye bedre nå. Han trives og føler ikke på noe press. Han merker nok også at jeg er mindre stresset. Det er slutt på den forferdelige kampen hver morgen. For når vi drar til skolen er det svømming først, da VIL han bortover dit. Så går han automatisk i jobb-modus når vi kommer inn på rommet hans der etter litt mat.

To dager på skolen, én dag ute i jobb (med de forberedelser som følger med) og to dager med hjemmeskole passer perfekt for han. De dagene vi har hjemmeskole vekker jeg ikke JT, da får han sove til han våkner av seg selv. Det betyr ikke at han ikke jobber, men da har vi flere økter til kvelden kommer. Det blir mere ro over ting og gutten jobber kjempegodt sammen med meg.

Slik blir det fremover hvertfall til vi får ansatt en person til i teamet. Men det fungerer veldig bra. JT har faktisk fått en slik ro over seg at han sover ganske godt nå. Det har vært godt for oss alle. Vi er mer opplagte på dagene og vi merker at JT vil mere. Han liker bedre nå når vi får besøk og er sammen med oss istedenfor å gjemme seg på soverommet, slik som før.

TRIVSEL for gutten, ikke for alle andre, har stått i fokus. Da har det gått fremover og smilet til gutten er mye oftere å se. Det har vært viktig for meg i oppstarten av dette skoleåret. Jeg er glad for den friheten teamet rundt JT har fått, det har gjort at vi nå har funnet en fin løsning på dagene til gutten. 

Vi skal jo overleve oppi denne hverdagen, der jeg er ansatt på min egen sønn og er 24 timer i døgnet sammen med han. Det er selvfølgelig ikke en ønske-situasjon, men akkurat nå er det det beste. JT fungerer best sammen med mennesker som kan lese kroppsspråket hans og være hans talerør en stund til, og det er jeg som best kjenner gutten …..og pappaen selvfølgelig, men han har en annen jobb 😉 

Ha en fin dag

#autismeutvikling #autismevannglede #autismefamilie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg