Den tyngste dagen på lenge

Lørdagen var en kjip dag. Ikke bare for JT, men for meg også. Det bruker å komme en slik dag dagen etter narkosene, men denne tok kaka. Det rant over i alle kanter og retninger. JT våknet og var veldig uvel, og jeg våknet med en forferdelig hodepine. Ikke noen god kombinasjon.

Jeg har det slik bestandig etter vi har vært på sykehuset med gutten. Man bruker hver celle i kroppen den dagen og er innom alle sinnsstemninger. Redd, forbanna, stress, trist, glad og lettet. Så kroppen får som regel en reaksjon dagen derpå. Slik vil jeg tro JT også føler det, det er jo tross alt han som må gå i gjennom alt.

I tillegg våknet han med et smell, gråt ustoppelig….i tre timer. Jeg ga han smertestillende og lå i sengen sammen med han i to av de timene. Han ville at jeg skulle ligge å holde rundt han mens jeg skulle holde han på panna. Frustrerende når han har så vondt at han bare gråter og gråter. Så hadde han feber også.

Å ha et barn som har så mange plager som JT er en forferdelig påkjenning. For ofte føler jeg meg hjelpesløs. Jeg kan trøste, klemme, vise at jeg forstår og gi en paracet i ny og ned, men jeg kan ikke fjerne plagene dessverre. Det gjør vondt…helt i hjerterota. Jeg måtte av og til bare gå på badet å hente meg inn, for jeg vil jo ikke vise han alt.

Han er så sterk den gutten. Fy flate han har mye han må takle. Det er jo begrenset hvor mye et menneske kan tåle, tenker jeg. Likevel glimter han til med smil og latter innimellom, lar seg tyne av oss som krever og krever, og kommer med sine armer rundt halsen min og gir meg den beste bamseklemmen man kan få.

I dag er det bedre heldigvis. Litt roligere og humøret hans er bedre. Han spiser godt og slapper av i senga innimellom. I morgen må vi til byen igjen. JT skal hente brillene sine. Det blir hans skoledag i morgen, for den tilvenningen er viktig. Kollegaen min skal være med og vi har lagt en plan for dagen der. Så vi håper han kommer seg mere i løpet av dagen.

Ha en fin dag

#autismenarkose #autismenonverbal #barneautisme #autismeADL

6 kommentarer

Siste innlegg