Ny opplevelse

Sitter å småflirer for meg selv. Egentlig ikke for at det er så morsomt, men mere for at jeg er glad. JT overrasker meg stadig. Han hadde tydelig vondt i ørene torsdags kveld. Mens vi tok kveldsbadet gikk det hull på venstre øre. Gutten gråt så sårt og en fryktelig vond lukt slo mot meg. Får vondt i hjerterota av det.

Så at det begynte å renne ut av øret. Så forsiktig mens jeg trøstet han, vasket vi lett med en klut. Synes så synd på han. Gråt gikk over til sinne-utbrudd. Det er jo det som skjer med oss mennesker, når vi har litt for vondt blir man til slutt forbanna. Tror kroppen er laget slik, at man tåler en viss grense før man blir irritabel.

Ga han en paracet og etter en halv time ble han seg selv igjen. Glad, danset og trallet. Så var det dags for første drypping. Kjente jeg gruet for å starte opp igjen, for disse øredråpene lager som regel krig i hjemmet. Som regel må en holde fast og en ta seg av dryppinga.

Bestemte meg for å gå inn på rommet hans alene for å bruke tid på å forklare at vi måtte dryppe fordi han hadde vondt. Det er jo snart å føle seg truet når to voksne kommer inn mot han med det verste han vet. Startet med å vise han flasken og sa: “JT…vi må faktisk dryppe øret ditt. Du har jo så vondt. Mamma skal fikse”. Så for meg en kamp uten like og masse gråt før vi fikk det gjennomført.

Men så fikk vi oppleve noe nytt. Gutten ropte: “JAAAA”. Kastet seg rundt i sengen slik at venstre øret lå opp. Han ville bli dryppet. Holdt på å gå i gulvet med det samme jeg. Hva skjer? En åre-lang kamp ble plutselig borte. Ferdig på en-to-tre 🙂 Har han endelig forstått at det er dette vi må gjøre for å bli kvitt det vonde?

Så det nytter å øve. Til og med på det som virker som det aldri skal gå. For øre-problematikken til gutten har vært graverende siden han var liten. Mange kamper, av og til flere ganger om dagen, bare på grunn av at vi må dryppe. Ikke enkelt. Men det er jo ikke tvil; gutten modnes. Han erfarer og lærer hele tiden. Forstår mere og mere av alt. I dag overrasket han oss skikkelig med å godta dette. 

Ha en fin dag

#autismeørebetennelse

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg