Sårbar

Barn og voksne med funksjonshemninger lik JT’s er fryktelig sårbare. Det har JT lært meg. Jeg har sett det med mine egne øyne. Dette er mennesker som er helt avhengige av å få hjelp av andre hele tiden. Avhengig av personer som kan hjelpe til med alt det dagligdagse som handling, hygiene, sosialisering, tolke osv. 

Det er så viktig at de blir møtt med smil og godhet. At de som skal hjelpe de har et hjerte for at alle mennesker er likeverdig. At alle mennesker trenger en god dag for å ha et fullverdig liv. Men slike personer vokser dessverre ikke på trær. 

Barn og voksne som ikke kan snakke eller vise riktige følelser er lett å utnytte. Det er ikke sjeldent at det er et avis-oppslag om slike ting. Det er en av mine største frykter, at noen ikke skal behandle gutten min bra. At han skal få seg en klapp på rompa eller at noen kliper han hardt i armen når han har en dårlig dag og er en håndfull for de fleste. Han har jo ikke mulighet til å si i fra hvis han blir behandlet dårlig.

Han klarer å sette min tålmodighet på prøve også, nesten hver eneste dag. For han er jo krevende. Men derfor er det viktig at de som er rundt slike barn og voksne har stor tålmodighet. At de tåler den påkjenningen det er. Jeg har mange gang takket vår herre for at JT kom til oss. For er det noe vi har her i huset, er det tålmodighet og forståelse for JT’s utfordringer. Det er jo barnet vårt, så selvfølgelig har vi det. 

Det er viktig å lære barna våre at det er greit å være annerledes. At vi er forskjellige. Og at det er tøft å hjelpe de svake i samfunnet. Det har foreldrene her vi bor klart. Men jeg tror mye av grunnen er for at vår gutt hele tiden har vært sammen med “normale” barn og ikke på spesialavdelinger. De har vært sammen med han siden de var små. Det blir på en måte normalisert å være annerledes når de blandes med “A4-barn”.

Vi har ikke fått hjertet vårt bare for at det skal banke og holde liv i oss selv. Vi skal også bruke det til å holde liv i de svake rundt oss. Dette er viktig. Vi har alle et ansvar for hverandre her på denne kloden. Mitt hjerte banker mer og mer for de svake, de får meg til å vise den beste siden av meg selv. De får meg til å smile mer. Det gjør godt ♡

Koser seg her 🙂

Ha en fin dag

#autismeutfordringer

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg