Munnmotorikk

Har lenge planlagt å bruke munnmotorikk i JT’s daglige oppgaver. Men siden jeg ikke er så god på dette, har jeg vært litt redd for å kaste meg på det. Ikke har jeg utdanning innen feltet og heller ikke har jeg vært så mye borti det. Men vi hører jo at JT ikke klarer å få tungen og munnen til å samarbeide når han sier ord. Det er utydelig og han jobber mye for å få til å prate.

Men jeg har bestemt meg for at gutten skal lære seg å prate, så nå kaster jeg meg i det. Var inne å googlet munnmotorikk og fikk opp noen fine sider. Info-vest-forlag og barnas hjørne. Der fant jeg tre ting som jeg skal kjøre på gutten i sommer-ferien. 

Tre forskjellige pakker er bestilt. En med bilder av en klovn på hvert bilde som gjør en øvelse med munn og tunge. Et spill som heter Schubi som er et munnmotorisk spill. Og den siste og dyreste som heter myotopia som inneholder et fantasiland der munnmotorikken bor. Blir spennende å prøve 🙂

Disse tre koster tilsammen 2000 kroner, men håper det er verdt hver en krone. Da har vi hvertfall prøvd tenker jeg. JT har lenge slitt med bokstaven L, men etter jeg viste han at han måtte bruke blikket å se hvor min tunge var når jeg sa det klarte han det. Det var faktisk litt gøy med denne L’en. Jeg måtte overdrive noe voldsomt for å få han til å forstå teknikken. Så vi satt på hver vår side av arbeids-bordet med tunga på tørk i begynnelsen 🙂 Hehe det skulle ha vært filmet, da hadde dere nok fått dere en god latter. Men så fant han ut av det etterhvert.

Vanskelig å finne måter som fungerer. Det skal helst være morsomt, fengende og interessant for gutten for å få han til å prøve. Men så er det jo litt morsomt å henge ut med tunga, så vi lo mye under seansene. Gleder meg til å få disse pakkene. Endelig fant jeg noe som var ferdig-laget, tar mye tid å lage ting selv.


JT og assistenten ute på tur i finværet ♡
 

Ha en fin dag

#autismemunnmotorikk

4 kommentarer
    1. Spennende med disse tingene du har funnet på nett. I august skal en ny logoped se på Christoffer spent på om de mener han har behov for det nå 🙂 Viktig å gjøre treningen gøyest mulig for disse små.

    2. Laptoplifestylemamma: ja er så mye man kan google seg frem til heldigvis 😉 Jeg har ingen logoped nå på JT, men har kontakt med logopeden fra barnehage-tiden, så jeg må ofte sende en mld for å spørre om ting. Blir spennende å høre om gutten din trenger det eller ikke. Her i huset må alt være gøy og stemningen lett, ellers så blir han ikke med på noe. Men det kjenner sikkert du også til 😉 ha en fin kveld

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg