Ord-banken

JT har jo lært seg noen ord nå. Noen er veldig lette å forstå, andre er det bare jeg som klarer å tolke. Det blir bare bedre og bedre, men det høres ut som han er hørselshemmet når lydene kommer ut. Jeg fikk noen råd fra logopeden han hadde i barnehagen nå i påsken og en oversikt over hvordan lydene på bokstavene uttales. På oversikten står det for eksempel om munnen skal være åpen eller lukket, om lyden kommer fra nesen eller munnen, hvor tunga skal være, om lyden spyttes ut osv. Det har vært til stor hjelp for jobbinga med JT.

Nå har jeg blitt mere bevisst på å få han til å se på munnen min når jeg sier en bokstav, også viser jeg han gang på gang hvordan han skal gjøre det. Synes han er så tålmodig med meg når jeg maser. Det som er er at til nå har vi roset han oppi skyene når han bare prøver å herme. Men da har det ofte vært vanskelig å høre hva han sier. Nå strammer vi inn skryten litt, så nå må han uttale den til den blir helt rett. Unntaket er hvis det blir så mye mas at han mister tålmodigheten, da stopper vi i tide 🙂

Men jeg har blitt spurt mange ganger om jeg vet hvor mange ord JT faktisk sier, både av kjenninger og av fag-folk. Jeg vet ikke, har svaret vært. Har ikke satt meg ned og skrevet alle ordene, men nå skal jeg prøve 🙂 Tenker at jeg må ta de ordene som er mest forståelig og sortere dem ut fra de som er mindre forståelig. Og ikke minst bare ta ordene som han sier av seg selv og ikke de som han bare sier ved herming.

Tydelige ord: (ikke klokkeklart, men forståelig)

Pizza, knekkebrød, leverpostei, ost, trønderfår, majones, kaviar, syltetøy, is, bad, sove, hei, hadet, nei, ja, ikke, etterpå, banan, pære, hopp, natti, sove, spise, saft, øre, nese, hode, øye, mage, tisselur, stopp, orange(appelsin), æsj, tisse, tallene, bokstaver, key(nøkkel), kom, JT, mamma, pappa, tante, bestemor, gå å legg deg, au, pc, data, versegod, takk, kite(drage), okei, sandwich, Bernhard (tegnefilm), teppene(dyna)

Utydelige ord:

makrell, eple, vent, sykkel, bukse, jakke, tallene, bokstavene r p k b d v, skrive, smil, pølse, såpe, bok, sett deg ned, butikk, kjeks, ipad, hjelpe meg

Dette er ord jeg kommer på i farta, det er flere tror jeg. Han teller på norsk, engelsk, tysk og spansk og han sier alfabetet på norsk og engelsk. Disse utydelige ordene skjønner man hvis man kjenner han godt. Også må jeg jo nevne at han kan skrive hundrevis ord helt ordrett på pc på blandt annet engelsk.  Er egentlig ikke så verst med tanke på at han går under navnet non verbal 🙂 Øvelse gjør mester 😉

JT noen år tilbake♡

Ha en fin dag

 

2 kommentarer
    1. Hei. Han har jo lært seg mange viktige ord! Anbefaler appen “Se bokstavlyden” Den viser tydelig hva som skjer i munn/nese når vi lager de forskjellige lydene. Og så kan man samle stjerner og få pokal!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg