Gode opplevelser

På mandag var JT i full vigør fra morgen til kveld. Ville leke med vann etter skolen, så han fikk stille seg ved vasken på badet å leke med noen fisker og fiskestang (badeleker). Han ville i badekaret etterpå og det fikk han lov til. Leken fortsatte der. Han prøvde å vise meg noe med fiskene, men jeg forsto ikke hva det var. Etterhvert klarte han med noen tegn å forklare meg at han ville ha en bolle for å ha fiskene i. Så han fikk en som jeg var tenkt å kaste. Koste seg med fiske-leken i en times tid.

Når han var ferdig, tok ham med seg utstyret på rommet for litt ipad-tid. Etter en stund ville han fortelle meg noe. Han pekte oppi bollen og prøvde å få fram et ord. Jeg forsto, men gjorde meg litt “dum” og sa rolig til han: “mamma forstår ikke, du må skrive på pc til meg”. Jeg åpnet programmet symwriter for han og ba han fortelle. Der kom det, på engelsk: cake :-))) Joda han ville bake kake. Jeg ble så glad for at han kommuniserte, så i premie skulle vi bake muffins dagen etter. Satte det opp på dagsplanen og vi var super-glade begge to. JT har kommet langt, stolt mamma.

Så opplevde jeg enda en god opplevelse dagen etter. Vi var ferdige med en kjempefin dag på skolen. Satte oss ute for å spise lunch. Så kom det klart og tydelig fra gutten: “knekkebrød leverpostei majones, knekkebrød trønderfår”. Jeg gjentok det han sa, det må jeg for å være sikker på at vi ikke misforstår hverandre. Så jeg gjentok, han ga meg tommel opp, så kom: “banan”. Så jeg sa det slik som det var, vi hadde ikke det. Men at vi hadde bare eple og pære. “Vil du ha eple eller pære da?”, spurte jeg. Kjappt kom det fra JT: “Eple”. Hva opplevde jeg nå nettopp???? Hadde jeg og JT en hel samtale nå? Er det mulig!!! Disse ordene kom så fort fra gutten som jeg ellers må lokke ordene ut av. Jeg blir så rørt av dette jeg.

Fy fader, ja jeg sier det jeg tenkte. Han gjør meg så lykkelig denne gutten at dere aner ikke. På slike dager, blir alle de dårlige dagene med tyning og masing verdt alt….Ordet non verbal sirkler rundt i hodet etter slike ting. Skal vi klare å kaste non verbal i søppla? Tror det, med tid og stunder. Øvelse gjør mester 🙂

Ha en fin dag

#autismemestring

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg