Ny-klippet og staselig kar

Da var den ene tingen i boks, hvertfall for nå. Det er nesten som jeg må si: håper det blir lenge til neste gang. Vi er da vant med kamper, men denne gangen kjente jeg hetetoktene komme smygende. Skulle ikke fått gutten inn på badet engang. Han skulle sette en stopper for klippinga, det hadde han bestemt seg for. 

Det ble et lydnivå som ikke er vanlig. Lett å oppdage at han er veldig stresset og redd, for han gnisset tenner også. Gråten er vi jo vant med, men gnissing av tenner har ikke JT gjort på kjempelenge. Det er sånn skikkelig høyt, sånn at det høres ut som tennene skal ryke. Da er han så nervøs at det er på nippen at han går over til å miste besinnelsen totalt. 

Når det blir så intenst, hvertfall med andre ting, bruker vi å stoppe opp for så å prøve en annen dag igjen. Men nå har han lurt seg unna i en uke og jeg har forberedt han på dagesvis. Og ikke minst har jeg prøvd å gi han litt pusterom når han har nektet. Da bruker han å komme etterhvert. Men denne gangen tok det lengre tid enn vanlig gitt.

Det kan jo være at det er fordi hørselen er god nå, og at klippemaskinen høres bedre. Ikke vet jeg. Han holdt på å vri seg i sofaen i en times tid før han bestemte seg. Plutselig kom han løpende på badet, skrikende. Da var det bare å få det unnagjort. Men han var allerede så svett etter skrikinga og stresset at det ble litt vanskelig å få klippet rundt ørene. Det er jo liksom den verste plassen av alle. Så jeg måtte ta mye mer der enn jeg har trengt hvis han ikke hadde vært så svett. Håret bare sklir unna da.

Ja ja, vi fikk det til likevel. Og som vanlig er han veldig så fornøyd med seg selv etterpå. Ser seg i speilet og sier: “oiiii” om igjen og om igjen. Hehe ikke greit å være redd. Har han vært jente så skulle han ha fått hatt langt hår bestandig, det skal være sikkert og visst. Men jeg hører at det er mange med autisme og andre like diagnoser som sliter like mye med denne klippingen, så vi er ikke alene om det. Håper det roer seg etterhvert, han blir jo bare større og større. Når meg til haken nå, så om noen år er han like høy som meg. Da kan det bli andre boller 😉


 

Ha en fin dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg