Det gikk opp et lys for meg

Har hatt en del opplevelser der folk har blitt irriterte på oss. Heldigvis fremmede i denne sammenheng. På en flytur var det ei dame som satt framfor oss som ble sint. JT hadde for høy lyd på ipaden. Jeg forstår henne faktisk, det synes jeg ofte jeg også. Har til og med blitt sint på han selv, på mine dårlige dager ;-), for det kan være ekstremt mye lyd. 

For JT finnes det bare en innstilling på volumet og det er på maks. Eller hel-maks som jeg så fint kaller det. Det kan være veldig forstyrrende ved besøk og slikt. Vi har prøvd å få på han hodetelefoner, men det er sjeldent han klarer det. Bare av og til går det. Han liker det ikke, virker som det blir altfor ubehagelig.

Denne damen på flyet sa ingenting til oss, men nærmest kjeftet på mannen sin og klagde på dette volumet. Det gjør meg irritert. Mye bedre å snu seg og spørre om det er mulig å gjøre noe med det…og helst til oss. Ikke sitte å baksnakke høyt. Når JT ikke ville ha ipaden mer og vi slo den av, hørte jeg henne si: “herreguuud det var f… meg på tide”. Ups…jaja.

Slike opplevelser er jo egentlig litt bra også. For da får vi ideér på hva vi må øve på med JT. Slik at han oppfører seg sosialt på en grei måte. Så vi satte inn “støtet”. Prøvde å vise han at han måtte skru ned volumet for vi fikk vondt i ørene. Men så snart jeg snudde ryggen til ble volumet satt på maks igjen. Vi ga ikke opp, holdt på lenge. Men det ble ikke slik som vi ønsket.

Men så slo det meg her en dag at det er ikke sikkert JT hører bra. Vi vet jo at han ikke gjør det slik som nå. Men vi har bestandig trodd at etter dren-operasjoner, at han da har veldig god hørsel. Men han har blitt operert sikkert rundt tjue ganger, både med små dren og med store dren for voksne, og det blir en del arr på trommehinnen. Disse arrene forårsaker nedsatt hørsel, det vet jeg pga at den andre sønnen min har samme plagene.

Så kanskje JT ikke har optimal hørsel verken med eller uten dren. Jeg må spørre legen hans om dette. For da kan jeg forstå dette volumet som bestandig er på “hel-maks”. Og ikke minst så kan jeg forklare det til mennesker vi møter som reagerer på dette. 

 

Ha en fin dag

2 kommentarer
    1. Nå kan ikke jeg så mye om autisme, men er det ikke litt dårlig gjort mot resterende flypassasjerer å ha film/spill/musikk på høyt volum? Tenker det var litt rart at flyvert/vertinnen ikke sa noe…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg