Gråt

Følelsene til JT sitter løst og det er aldri vanskelig å vite om han er trist eller glad. Lydene er høye uansett hvilket humør han er i. Men smilet er ikke å ta feil av, dansing, latter og hopping. Da er han glad og vi har ingen bekymring. Kaster oss med på bølgen og danser og ler sammen med han. Men når han gråter, da blir man jo lei seg. For det kan ta lang tid for vi finner ut hvorfor. Da kommer bekymringene, og vi tar på oss rollen som etterforskere.

Her en morgen våknet JT opp og gråt, skikkelig sår gråt. Gikk inn på rommet og viste han at jeg var stått opp, og slo på lysene i hele huset. Da bruker han å komme inn i stua og kreve frokost 😉 Men ikke denne dagen. Fortsatte med gråtingen….høyt og intenst. Prøvde å prate med han, stryke han på ryggen og trøste. Utrøstelig.

Det er så vanskelig å vite. Vanskelig å finne ut av. Kjenner jeg blir fort stressa av disse situasjonene. Så starter spørsmålsrunden. For han svarer jo ja og nei… heldigvis. Har du vondt? Er du lei deg? Er du tørst? Er du sulten? Vil du komme i stua med mamma? Ja, osv osv. Fant ikke ut noe av det. Fortsatt en intens gråt. Tårene trillet på gutten. Ga han en god klem og gikk ut av rommet, for av og til roer det seg fortere når han får være i fred.

Men jeg ble sittende å tenke, prøvde å finne ut en løsning. Så slo det meg; kanskje han har drømt noe? Ja, det var det eneste jeg klarte å tenke ut. Enn hvis han bare har hatt ett forferdelig mareritt. Det vet vel alle at det kan være ganske intenst. Når man våkner etter en ekkel drøm, med hjertet i halsen og tårer som renner. Det har hvertfall jeg opplevd.

Jeg vet heller ikke om JT kan skille mellom drøm og virkelighet. Hvis han kan det, er det jo bra. Men gjør han det? Håper det, hvis ikke kan det by på problemer. For eksempel hvis han drømmer at noen er slem mot han eller noe. Vet han da at det bare var en drøm? Vanskelig å vite. Mange spørsmål man sitter med, som man kanskje aldri får svar på. Men nå skal jeg skrive ut ett nytt bilde til veggen hans og det er drømme-bilde. Vi må snakke litt rundt det, så har vi hvertfall prøvd.

Ha en fin dag

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg