Pulsklokka er bestilt

JT har lett for å bli stresset. Det skal faktisk ikke så mye til. Hvis han sitter og leker, kan han bli stresset bare av at jeg spør han om vi skal noe, eller at jeg vil leke sammen med han. Rart det der. Jeg vet ikke hvorfor, men det har nok med hva han klarer å filtrere ut av inntrykk. 

Det som stresser han mest er hvis vi skal gjøre noe han er redd. Det sier seg jo selv. Blir spennende å se hvor høy puls han får når vi skal klippe negler eller klippe håret. Nå hører jeg på pusten hans at han ikke liker det. Men hvor mye vet jeg ikke. Men når vi klipper håret er den nok skyhøy. 

Han vet jo at det ikke gjør vondt, men likevel er det samme krigen hver gang. Det er ganske nytt dette å måle pulsen til barna med autisme. Ny forskning. Dette blir forferdelig spennende. Så spennende at autisme-teamet vil ha oversikt over det også. Så jeg må skrive ned alt som gjør at pulsen øker. Også aktiviteter som gjør at JT er rolig. Det kan bli mye opp og ned på målingene, men da vet vi bedre. Og ikke minst så kan vi stoppe når vi ser at kroppen til JT reagerer for sterkt. 

Nå stopper vi ikke før han allerede har blitt sint og lei seg. Men det er fordi vi bare må gjette. Det er vanskelig, for det går så fort fra å være rolig til han er høyt under taket. Det er sagt at disse barna kan være super-stressa når vi tror de er rolige. Så nå får vi det svart på hvitt, og det blir ikke mer gjetting. Bare fakta. 

Men vi må nok bruke en stund på å få gutten til å ha klokka på. Har bestilt en fitbit charge 2. Da slipper vi å ha på ett pulsbånd i tillegg. Også var det den eneste jeg fant som ikke var så klumpete. Men det går nok greit. Tror JT vil synes at det er litt morsomt siden han nå kan klokken. Eller jeg vet ikke om han kan den helt, men hel, halv og kvart på og over kan han. 

Gleder meg så til dette prosjektet. Så mye at jeg blir nok å åpne post-luken hver dag for å se om den har kommet. Tror det blir lettere å tilpasse dagene til JT og ikke minst mye bedre å være JT 🙂


Endelig kom snøen 😉

Ha en fin dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg