Avlastningen er i boks

Det satt langt inne hos oss det å få avlastning. Ikke for at vi ikke vil ha det, men fordi at det viktigste for oss var å finne noen som kjente JT. Det er mye å sette seg inn i, og ikke minst helt nødvendig at de få ordene JT sier blir forstått. Også ville vi ikke sende han av øya. Vi har jo brukt min kjære mor i alle år, så det falt helt naturlig at det ble henne.

Men så er det jo slik at det å passe JT ikke er som å ha en normal ti-åring i hus. Han må ha hjelp med det meste og passes på hele døgnet. Så hver gang jeg har sendt han til mamma, har jeg hatt litt dårlig samvittighet. For jeg vet hvor slitsomt det kan være. Mamma sier ofte: “så klart jeg kan passe han, jeg er jo tross alt bestemor”. Men han er ikke som de andre bestemor-barna hun har.

Så derfor synes jeg at det er bedre nå når vi har ett vedtak. Da får hun noen kroner i timen for den gode jobben hun gjør. For alle planene som hun egentlig hadde, må legges bort når han er der. Da blir hovedfokuset på JT.

Min mor er i fullt arbeid enda, så vi har ikke faste tider på denne avlastninga. Vi har fått friheten til å bestemme sammen hvordan den skal utføres. Det blir lettere å gjennomføre da. Noen mnd har vi mange telefoner og møter, og da er det greit å kan spørre henne. Mens andre mnd har vi mindre.

Vi reiser som regel på ferie sammen også. Og det er ikke noe tvil om at de gangene mamma er med, er det mye lettere for oss. Vi har en gutt som ligger å flyter hele dagen i vannet og det er godt at mamma bader litt sammen med JT så jeg og mannen min kan spise en lunch sammen i rolige omstendigheter. Det har vi fått gjort på disse feriene med mamma sammen med oss. Det gjør godt for forholdet vårt.

For det er ikke bare bare å få barnevakt her hjemme. JT legger seg ikke så tidlig på kveldene, så det er ikke så attraktivt å sitte barnevakt i dette huset. Og hvis han en gang legger seg tidlig, ja da er han som regel stått opp til vi kommer hjem. Så da blir det litt slik at man føler seg innesperret. Det blir det enkleste å bare være hjemme. Så takk mamma, for at du bestandig stiller opp. Du er den beste mammaen jeg kunne ha fått ♡

JT er godt i gang med juleforberedelsene

Ha en fin dag

#autismeavlastning

2 kommentarer
    1. Gratulerer med avlastning:-)Jeg er i samme prosess med avlastning –
      Er alene med en gutt på seks år med barneautisme-Jeg har akkurat fått innvilget avlastning,det er en skummel og spennende tid foran oss

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg