Ønsket om å ha en normal hverdag

Man blir vant til denne hverdagen, etterhvert vært fall. Det blir som om å ha vekkerklokken på en dag du skal ut å reise og legger deg sent. Redd for å forsove deg. Litt sånn føles det. Du går liksom med alarmklokka på hele døgnet og passer på. Så det ikke skal skje noe som ikke burde skje. 

Vanskelig å forklare, og litt vanskelig å få andre til å forstå hvorfor man hele tiden er i beredskap. Det kan skje ufattelig mye hvis man ikke har øynene oppe og følger med. Bare det å sette på en vaskemaskin må forberedes. For på de sekundene kan kompisen vår finne på all slags ting. Så å finne en aktivitet som fanger oppmerksomheten hans mens jeg gjør husarbeid, er avgjørende. Da kan jeg trygt sette på maskinen, uten ett “uhell”.

Ett uhell kan være så mangt. JT kan plutselig få for seg at det å bake er en god idé. Da er det mel overalt. Han kan også finne på å ta frem en kniv å skjære opp frukt eller annet godt. Det kan være å fylle badekaret med såpe eller noe fargesprakende. Eller favoritten: tømme ut olje, saft, skyllemiddel, vin etc. Ja, det er uendelig med fristelser 😉

Joda han skal få lov å finne på ting å gjøre, men ikke slike ting. Han trenger håndledelse til det meste. Hvis man tenker at han ligger på ca 3-4 år, forstår sikkert de fleste hvorfor jeg tenker som jeg gjør. Når barna våre er i den alderen, passer vi på mye mer enn når de har passert skolealder, ikke sant? 

Alle som har barn, vet godt hvor slitsomt det er når barna er i denne alderen. Man ber jo til høyere makter om både tålmodighet og at det fort skal være forbi 😉 Men min lille kompis har vært på det stadiet i snart syv år. Det er utmattende, virkelig. Men selfølgelig også mye gøy. Jeg blir av og til nesten fasinert over at han bare dundrer på, uansett hvor mye vi prøver å unngå det 🙂

Så av og til titter denne tanken inn at det hadde vært godt å kunne hatt bare en normal dag innimellom. Da kommer også den dårlige samvittigheten, for JT har lært meg så mye. Og jeg er ufattelig glad for vi har fått akkurat han, men det er ikke noe hemmelighet at det å gå med denne alarmen på døgnet rundt, gjør sitt. Men jeg har tro på at vi skal komme over dette stadiet, ikke nå, men etter hvert.

JT finner ikke bare på “tulle-aktiviteter” 🙂

Ha en fin dag

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg