Nå går det på italiensk

Huff av meg, dette blir bare verre og verre. JT har bestandig, etter at han begynte å skrive på data, vært fasinert av engelsk og spansk. Norsk har liksom ikke fenget like mye dessverre. Jeg kan ikke spansk, så google translate er mye brukt når jeg skal forstå hva gutten skriver.

Hvor tar han det fra? Er det youtube? Forstår ingenting jeg, tar han språk på en-to-tre? Her om dagen begynte han å skrive: “en vacanza sul lago…”, jeg tenkte spansk med en gang. Men det var ikke det. Trykte på gjenkjenn språk, joda….italiensk.

Heldigvis hadde jeg en assistent sammen med meg der, hun ble like overrasket som meg. Det kom en hel setning: “en ferie ved sjøen” sto det på italiensk. Ingen ville ha trodd meg om det var bare meg som så det. Så det at JT viser andre enn meg dette, er gull verdt. Ellers ville jo sikkert folk ha trodd at jeg løy. Dagen etter skrev han: “va in la piccola rario”, Oversatt betydning: det går inn i den lille radio, mer italiensk gitt.

Så jeg må nok bare bruke denne google translate i en stund. JT lærer meg opp i språk, det er sikkert 🙂 Hvordan jeg skal klare å følge opp språkmessig, blir vanskelig. Er greit med engelsk, men spansk og italiensk kan jeg ikke. Og slik som det ser ut nå, kommer det nok flere språk etter hvert 😉

Så hvorfor er norsk så kjedelig? Så lite motiverende for han å skrive? Ikke vet jeg. Skulle jo ønske at han kunne skrive bare norsk, men det tilhører sjeldenheten. Ikke enkelt å forstå seg på denne gutten, men han kan mye. Mye mer enn jeg har turt å håpe på 🙂 Det er bare å la han skrive, ikke nøye hvilket språk som kommer. Viktig at han ser at det har en betydning å skrive.

Så etter JT så vår reaksjon på det italienske språket, har han fortsatt. Så nå tar han like greit og skriver setninger rett i Google translate. Litt enklere da. Tror han liker at vi forstår fort hva han mener. Hører nå når ipad’en går i bakgrunnen, at det er på italiensk. Du JT, du JT, du overrasker stadig. Her er det bare å ikke undervurdere. Gutten har fått språk, på pc’en, fire forskjellige språk faktisk. Stolt av deg, gutten min.

Ikke undervurder denne lille kompisen 😉 ♡

Ha en fin dag

#autismespråk

 

1 kommentar
    1. Har som sagt anbefalt deg å se “touch” på Netflix. Noen mener at de med “diagnoser” egentlig er “touched by the angels”. Noen mener vi har levd før. Carl Gustav Jung snakket om det kollektive underbevisste. Mange spennende muligheter her!
      Så bra at du støtter og tror på sønnen din!
      På nettet ligger det jo historien om han som gjorde ferdig college som ung gutt. Doktorene trodde aldri han ville lære å snakke. Men moren trodde på ham! Han lagde spennende mønstre med Q-tipsene.
      I dag er han en ledende matematiker og holder foredrag. Med autismediagnose!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg