JT har aldri ferie

Nei han har faktisk ikke det. Det jobbes hele dager uansett om han er syk eller når det er skolefri. Han kan ikke slippe unna dessverre. Tror nok han kjenner på det ofte, og det gjør for såvidt vi rundt han også. Hvis vi er slappe med f.eks. dagsplanen i helgene, så kan vi få en kamp på mandag. Da vil han ikke følge planen, prøver å lure seg unna.

Med jobbing mener jeg da å følge dagsplan, få ut lyd, forme ord, lære nye prosedyrer. Han har oss i hælene konstant som forlanger noe. Det må bare være sånn, ellers så stagnerer det faktisk. Ja det skal ikke mer enn ett par dager til før JT blir uoppmerksom.

Mens andre barn har juleferie, høstferie, vinterferie og sommerferie, må JT yte og konsentrere seg alle dager. Det er nok litt slitsomt for han. Og jeg må innrømme at jeg kjente det nå etter sommerferien selv. Mens andre har laddet opp i ferien, kjente jeg meg sliten ved oppstarten av skoleåret. DA kunne jeg trengt meg en ferie faktisk.

Det blir mere intenst for oss i feriene, for da er det ingen som hjelper oss så mye. Det er heller ikke så mange fem-minutt, det har jeg jo på skolen, hver dag. Det å jobbe en-til-en er en tøff jobb som krever 100% tilstedeværelse. Ellers er det ikke vits. Man må hele tiden jobbe for å få kontakt for å få utføre noe.

Jeg vet jo at alle foreldre kanskje synes at sommerferiene er litt slitsomme. Det å ha barna hjemme så lenge kan bli rimelig intens for alle og enhver. Greit å sende dem på besøk til noen, eller gi de en femti-lapp så de kan sykle på butikken å kjøpe seg en is. Jeg blir fortsatt sjalu på de som kan gjøre dette, for det er lettvindt. Ja lettvindt faktisk, jeg hadde det slik når de andre barna var små. Sendte de på besøk, all-idrett, besøk til bestemor osv. Jeg kan ikke det med JT. Han må følges og noen må være med å passe på han. 

Her støvsuges det 🙂

Ha en fin dag

#autismeADL #autismenonverbal #autismedagsplan

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg