Autisme og ipad/pc

Dette blir diskutert høyt og lavt. Hvor mye burde barn få sitte ved dataen? Jeg er nok enig med de fleste at barn nå for tiden er lite oppfinnsomme og sitter altfor mye inne på data. Men det er jo slik verden utvikler seg. Det blir mer og mer en digital verden, og det ser ut som at vi alle må følge strømmen for å henge med utviklinga. Litt synd det der. Det jeg husker best fra barndommen er at vi var ute å lekte. Jeg hadde verken mobil eller pc. Mamma sa at vi måtte være hjemme klokken da og da, så da var det avtalt. Ikke noen mobil å ringe til, her var det bare å passe tiden selv.

Jeg har fått ett litt annet syn på bruk av data når det gjelder JT. Har det ikke vært for pc-en eller ipaden, så har han nok ikke lært alt som han har lært til nå. JT har fått sitte med ipaden i mange timer om dagen. Det er nok der han har lært seg engelsk over tid, for you-tube er flittig i bruk. Han søker etter tegnefilmer og opptak av wipe-out. Wipe-out er en stor favoritt. For dere som ikke vet hva det er, er det en hinderløype i vann og det er om å gjøre å komme seg igjennom på kortest mulig tid. Sikkert derfor JT liker det så godt, for det er vann 🙂

Pc-en blir også brukt noen timer om dagen. Han sitter og skriver ord og setninger. Dette blir jo jobbing for JT og kanskje ikke sammenlignbart med når andre sitter og spiller. Men han spiller litt han også. Elias er en av favorittene. Ja, vann der også gitt 😉 Men det fins mange flotte spill barna kan lære av, for disse skyte-spillene er jeg ikke glad i. Synes det er hårreisende med disse spillene jeg. På ipaden laster vi ned forskjellige spill vi tror JT kan lære av, slik som Josefine-spillene og diverse.

JT sliter faktisk med blyant-grepet, det tror jeg mange med autisme gjør. Han er så god på touch-skjermer, så han får heller bruke det. Jeg er faktisk veldig glad for at teknologien har kommet så langt at vi har disse tingene, ellers er jeg redd for at mange barn med forskjellige plager har hatt det mye verre. JT mestrer mer på data, å det er viktig at han får bruke det medt mulig. Målet er å lære seg å skrive slik at han kan kommunisere best mulig med andre. Og vi er på god vei til å klare det 🙂


 

Ha en fin dag 🙂

#autismeipad #autismepc

1 kommentar
    1. JT så flink han er…Er vel ikke lenge før han kan hjelp de som æ som nettopp har fått nettbrett og glemt koden tjhooo…Ha en fin dag,klæm..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg