Barneautisme og psykisk utviklingshemming

Jeg har glemt dette temaet. Er jo så mye å skrive om 😉 Ble minnet på det når vi var til autisme-teamet. Så og si alle som har barneautisme har en eller annen grad av psykisk utviklingshemning. Jeg er ikke så glad i det ordet, føler at vi tenker litt feil når vi sier det. Jeg vet jo selv hva mine tanker har vært rundt ordet utviklingshemmede. Men nå vet jeg bedre, har fått litt mer informasjon om det.

Det er forskjellige grader av det. Lett, moderat, dyp og alvorlig psykisk utviklingshemming. De tror JT har moderat. Det har så mye å si at man får forståelse for hva dette innebærer. Når man har lett utv.hemming er man i jobb, men trenger kanskje tilrettelegging på noen ting i privatlivet. På moderat får man en god del mere hjelp. Da trenger man voksne øyne på seg hele tiden og må ha hjelp og håndledelse på mange områder. Alvorlig og dyp sier seg vel selv at man er avhengig av enda mer.

Grunnen til at jeg vil ut med dette er at det er viktig å vite hva man kan forvente av JT. At hans evne-nivå ikke er som en frisk 9-åring. Han ligger på cirka rundt 4 år. De fleste vet at en 4-åring kan man forvente mindre av enn en 9-åring. Han utvikler seg, men det går senere for han og han må ha hjelp til å trene seg opp til å mestre oppgaver. Oppgaver som vi andre lærer av å se på andre.

Nå er det jo slik at JT har lett utviklingshemming på noen områder og alvorlig utviklingshemming på andre. Men i gjennomsnitt har han moderat. Var ikke dette greit å vite? Når en på 4 år slår seg vrang på butikken, tenker ikke de fleste så hardt på det. Men når en på 9 år gjør det samme? Ja ikke sant, det blir annerledes med en gang 🙂 Så nå har dere kanskje litt mere forståelse for gutten min , og kanskje litt mindre forventninger. Det er bra.

Så det er prat om dette evne-nivået. Det er da ett mye finere ord på det, synes nå jeg 😉 Har nok vært i en fornektelse med dette også, men nå kommer det da. Jeg har nok veldig lett for å bli lei meg, for disse navnene på diagnosene plager meg. Synes de er stygge og misvisende. Men jeg håper dette var en god forklaring 🙂

JT på butikken med sin egen handleliste 🙂

Ha en flott dag.

#autismepsykiskutviklingshemming

5 kommentarer
    1. Skrev nettopp eksamen om funksjonshemning, normalitet og avvik. Blir helt overgitt over ordet psykisk utviklingshemning selv, de aller fleste tenker at da har man dows syndrom, ikke kan fungere, og tenker bare negativt. Ganske trist.

    2. Jeg er mor til en gutt med barneautisme – vi holder på med videre utredning for adhd og vet at først må han utdredes hvor han er evmemessig.Jeg er har vært for den diagnosen utviklingshemmet…men nå etter å ha lest innlegget ditt så er jeg roligere:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg