Jeg forstår ikke, gutten min, dessverre

JT har noe han prøver å si til meg, men jeg forstår ikke hva det er. Han sier: “niii-niii”. Herregud som jeg har spekulert. Finner ikke ut av det. Dette har vart i flere mnd., kanskje ett helt år. Han blir like lei seg hver gang jeg står der som en idiot. Prøver å spørre om han kan vise meg, men han blir bare sint og fortvilet.

Vi har ca 400 bilder på veggen, men det virker som vi ikke har bilde på akkurat det. Det har gjort meg søvnløs. Har spurt de nærmeste rundt meg om de forstår, men nei. Det høres kanskje rart ut at jeg tar det ille opp, men se for dere gutten stå der, endelig skikkelig øyenkontakt og så forventningsfull, store øyne: “niii-niii”. Jeg blir gal av å skuffe han gang på gang.

Vi hadde jo en lik opplevelse for en tid tilbake. Han gikk rundt å lette etter noe å sa: “kiiii”. Jeg var helt blank. Dette foregikk i sikkert i flere uker. Det var dattera mi som en dag sa: “Mamma? Er du sikker på at han ikke prater engelsk? At han leter etter en nøkkel?” Da gikk det opp for meg. JT hadde fått en skattekiste fyllt med sjokolade, det var en lås med nøkkel på den. Jeg hentet nøkkelen og ga den til JT. Han tok nøkkelen og sa: “kiii”, sprang på rommet og hentet skattekista 🙂 Rimelig fornøyd gutt da 😉

Ikke enkelt det der. Når han blander litt språk og prater utydelig. Men nå står jeg fast igjen da. Av og til tenker jeg at jeg håper han glemmer dette niii-niii, men nei. Gjør nok ikke det. For det er sikkert viktig for han. Må jo finne ut av det snart. Noen som kan tenke seg til hva det er? Evig takknemlig for tips 🙂

 

Ha en flott dag der ute

#autismenonverbal

3 kommentarer
    1. tosmåregndråper: skal ha det i bakhodet:-) Men det er liksom ikke noe mønster i det. Sier det i forskjellige settinger. Det haglet ideer i går på fb og mld. Men han er syk enda så det er ikke så mye “prating” for tiden. Takk for tips 🙂 Nå har jeg mange ting jeg skal tenke på neste gang det kommer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg