Selvstimuleringen, er det greit?

Nei, det er nok ikke det. Det er jo da alle rundt synes at JT “ser rar ut”. Det er da han går inn i sin egen verden, der han selv føler seg trygg. Ja jeg tror det er det som skjer. At når han tar opp hendene fremfor ansiktet og “danser” med de, da er han på en plass han kjenner seg trygg. Drømmer seg bort i tanker og bilder. Ingen får kontakt da, han lukker ørene sine for alt som kommer uten ifra. 

Så hvorfor gjør de dette, det er nok ofte for de blir overstimulert. Det betyr at det er f.eks. for mye lyd, for mange inntrykk. Det er så mye at de ikke takler det. JT gjør det mye når han blir stresset opp, som på en basar eller når vi er på butikken. Jo mere stresset og ukomfortabel han er, jo mere selvstimulering. Det er da jeg skal prøve å stoppe han. Få han til å se at det ikke er noe å være bekymret over. At det går greit.

For en tid tilbake var det ikke bare dette med hendene som oppsto når han ble stresset. Han gnisset tenner også. Ikke bare litt, så mye at folk rundt ville holde for ørene sine. Han ødela tennene sine faktisk. Heldigvis fikk vi slutt på det like før han fikk nye tenner. Men det var harde bud for å få slutt på det. For han var stresset og nervøs hele tiden. Mange tannlege-besøk da, kan jeg fortelle dere.

Men selvstimulering har alle med autisme. Forskjellige grader og forskjellige ting de gjør. Noen ruger, noen roper, ja det er mange ting de gjør. Det var en mor til ett annet barn med autisme som sa til meg for en stund siden: “jeg sier til mitt barn: skal du være autist kan du gå på rommet ditt å være det”. Jeg lo, ja jeg måtte jo det. Men det er sant det hun sa. Autismen kan disse barna få ha, men den trenger ikke å få komme ut blant folk. Få kontroll på den, liksom. 

Det høres kanskje “hardt” ut, men det er sånn at vi ikke må la disse barna drive i det uendelige med selvstimuleringen. Da kan det faktisk øke og bli mer av den. Så vi må prøve å stoppe de. Jeg syntes det var veldig vanskelig, men vi fikk slutt på gnissingen til slutt. Vi er ikke i mål enda, men når JT starter med hendene er jeg nok flinkere å finne ut hva som gjør det, stopper han og finner ut hvorfor han føler ubehag. Så kan det hende at vi må flytte oss fra en situasjon, men da stopper selvstimuleringen. Da må jeg øve med JT på den situasjonen noen ganger, så han ikke synes det er så ubehagelig neste gang. 

 

Ha en flott dag

#autismeselvstimulering

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg