Vi starter prosessen allerede

Jeg og mannen min har funnet ut hvordan vi skal tilrettelegge for JT når han blir tenåring. Det å allerede begynne å tenke rundt planer og begynne å søke på midler blir vi ikke å vente med. Autismeteamet er enig. Det kan ta mange år å få alt på plass og vi har nå blitt gjort oppmerksom på at det er lurt å starte med søknader nå.

Vi blir å ta en del av huset vårt for å lage egen leilighet til JT. Slik at han kan ha familen sin i umiddelbar nærhet, men også ha arbeidsfolk hjemme til seg selv som skal hjelpe han i hverdagen. Dette har vært vanskelig for meg å bare tenke på, men det sier seg selv. Vi må jo tenke på at JT etterhvert vil trenge en egen plass. Vi blir å søke om å få BPA (brukerstyrt personlig assistent). Da kan han ha en fast person som kommer å hjelper han, slik at vi får litt fri innimellom. 

Jeg har blitt fortalt at vi kan søke om midler både fra husbanken og hos kommunen. Det blir vi å gjøre for dette blir jo å koste en del. Tror det vil være greit for JT å få god tid til å venne seg til å bo i egen leilighet og bli lært opp til å bli mest mulig selvstendig. Det blir nok å ta mange år for JT og bli vant til, derfor er det lurt å ha leiligheten klar. Da kan vi venne han sakte men sikkert mot målene. Da blir han trygg der før han skal flytte inn, det er jo kjempeviktig for han som ikke takler overganger så bra.

Så da får vi mindre hus her. Det blir bra. Nok å ta vare på fra før, tenker jeg. Så vi får sette oss ned å tegne litt og finne ut den beste løsningen for gutten vår. Blir spennende. Søknadene må vi be om hjelp med, men “min egen lille Gud” er veldig hjelpsom så vi har ingen fare. Heldigvis.

 

Ha en fin dag

#autismetilpassetbolig

5 kommentarer
    1. Har lest litt på bloggen din nå, og jeg sitter igjen og tenker: så fint at du deler! Det er sikkert til hjelp for mange som er i en liknende situasjon. Det kan ikke være enkelt!
      Ønsker deg mange dager med god søvn!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg