Endelig fikk vi ett svar

Dette er nok første gang det har skjedd, at JT har vært klinkende klar i sin tale. Vi opplever ofte at gutten peker på visse ting på dagsplanen og sier nei. Men som regel hører man at det er bare for å slippe unna noe han ikke liker så godt. Men denne gangen var det annerledes. JT gråt etter han hadde lagt seg. Det gjør han ofte, men som regel for at melatoninen virker, og kroppen jobber i mot. Men dette var en anderledes gråt.

Tidligere på kvelden fikk JT diaré. Men siden nugatti-boksen ble funnet med en stor skje i sengen hans på dagen, trodde vi at han bare hadde fått i seg litt for mye sjokoladepålegg 😉 Men det lå litt mere bak enn vi trodde. Jeg gikk inn å spurte hvorfor han var så lei seg. Da pekte han på de tre bildene av skolen og sa: “nææææiiii”. Så tok han hånda på magen og sa: “au au”. Jeg spurte han om han hadde så vondt i magen, og han svarte kjapt: ” ja”.

Det er første gangen jeg opplever at han er så klar i sin tale. At han får til uten bilder å fortelle meg slike ting. Det gjør så godt. Det slo meg noe som ble sagt på en konferranse jeg var på: viktig at barn med autismespekterdiagnoser får kontroll over sin egen hverdag. Det er jo dette de mener. Det at JT kjenner at nå blir det for mye for han, og at han da klarer å si i fra til sine nærmeste. Jeg er stolt, stolt over JT som endelig har fått akkurat det til.

Så jeg tok bort bilde av skolen. Selvfølgelig får han være hjemme når han har diaré. Det er jo kjempe smittsomt. Og jeg holder han bestandig hjemme ett par dager etter slik sykdom, for å unngå smitte og at det bare går igjen og igjen. Da bildet av skolen forsvant, ble han rolig og ga meg tommelen opp. Det bruker han som regel å gjøre når dagsplanen er godkjent 😉 

Tenk at han fikk det til. Jeg er så lykkelig. Og i og med at han nå så at jeg tok hensyn til hans behov denne gangen, så kanskje han ser at det nytter å kommunisere med oss. Jeg håper virkelig det, for dette er ett kjempehopp i utviklingen. Flinke gutten.

JT tilbake på skolen. Frisk og koser seg i bassenget.

Ha en flott dag

2 kommentarer
    1. Hei, jeg er mammantilenautist og jeg leste inlegget ditt og stusset på en ting du skrev. Vår sønn får også Melatonin og har ofte ville gråteanfall på kveldene. Jeg så du hadde skrevet at din sønn også gjør dette og at det er pga kroppen hans jobber imot. Hvor har dere fått vite dette??? Vi har ikke hørt noe om dette fra noen av legene rundt Oscar og dette kan til tider være skikkelig ille…Det er forresten godt å lese din blogg og sammenligne litt situasjoner kjenner jeg 🙂 Titt gjerne innom min også om du har lyst. Kanskje har du tips og råd til oss 🙂

    2. Anonym: hei 🙂 Jeg leser bloggen din og synes også det er mye som er likt ja. Det er godt å se at vi er mange i samme båt. Når det gjelder melatoninen….det er hyling hver kveld vi gir. Så fælt å høre på for det er en slik annerledes gråt, ja du vet det sikkert. Av og til kutter vi det bare ut for det virker som han får angstanfall før han sovner. Ikke greit det der. Man må jo velge mellom å være uten søvn og ikke nå jobb og skole, eller å oppleve denne gråten. Det var forresten noen fra autismeteamet som sa det om melatoninen. Håper vi kan holde litt kontakt fremover. Er jo så spennende med disse unike barna våre, ikke sant? Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg