Samtaler og forståelse

Det er ikke enkelt å ha en hel samtale med en som i utgangspunktet er non verbal. Men det sies at øvelse gjør mester. Det er jo noe vi har erfart selv med JT. Men det må øves inn. Og jeg ser at vi må bruke samme setning for å få umiddelbar respons fra gutten. En samtale vi har hver dag handler om maten. Den går sånn som dette:

JT: knekkebrød?   Jeg: knekkebrød med…?     JT: leverpostei og majones     Jeg: skal du ha ett eller to?    JT: to                                                         En kort, men presis liten samtale vil jeg kalle det. Men det er jo blitt så lettvindt nå når han kan si hva han vil ha. Alt av pålegg og frukt han liker, sier han klart og tydelig. 

Han forstår også mye mere av det jeg sier. Jeg kan si at han må hente ut pålegg selv, lukke kjøleskapsdøra, gå på do, hente vannflaska, sette filmen på pause, kle på, kle av og mye mere. Det har tatt tid, men jeg synes han har kommet seg skikkelig. Det er ikke noe jeg har forventet. Ekstra morsomt er det at han bruker norsk ved disse faste tingene, for det er engelske ord han foretrekker mest.

Det at JT forstår mere gjør hverdagen lettere. Gutten er blidere og mye mere fornøyd enn før. Og nå er hørselen god i tillegg. Siste dag med pencillin i dag. Ikke at jeg tror det vedvarer så lenge, men det merkes godt at JT har gode dager. Mere opplagt og ler mye.

I dag skal mannen i huset feires. Vi har laget dagsplan med litt diverse, der er også bilde av pappaen hans og et bursdagbilde. Virker som han forstår det også. For når jeg sa at pappa hadde bursdag, var JT snar med å peke på de bildene. Hipp hurra for den snilleste pappaen i verden, for han har vi her med oss 🙂

Ha en fin dag

#autismeforståelse #autismespråk #autismedagsplan

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg