Øre-dagbok

Det er på tide å starte opp med det nå. Skulle ha gjort det for lenge siden. Det er så lett å glemme hvor mange behandlinger gutten har fått med pencillin eller øredråper, narkoser med inngrep og hvor mange ganger det går hull på trommehinnen i året.

Dette er spørsmål vi ofte får fra legene som opererer gutten. Da står jeg ofte fast og må svare med cirka-svar. Siden storebror også har øre-problemer blir det ofte at det går i surr i hodet mitt. Så nå skal jeg prøve å lage en type dagbok med oversikt over gode og dårlige perioder.

I det siste året har øre-problemene vært mye mere krevende enn autismen hos oss. Det har vært veldig tydelig at JT er et “øre-barn” som de så fint kaller det. Autismen og alle de andre diagnosene har blitt minimale i forhold. Det setter ting i perspektiv, å ha god helse er det viktigste av alt. Det er lett å glemme for alle på gode dager vil jeg tro, så kommer det med en smell når det går nedover.

Jeg må si jeg synes JT er en tøffing. De sier at ørebetennelse er som tannverk. Huff, det har jeg hatt og da holdt jeg på å gå veggene….mildt sagt. Å ha vondt er jo helt forferdelig, da er det lett å forandre humør og væremåte. Det har JT gjort. Humøret har ofte vært dårlig og sinne har vært tilstede mye mere enn før. Vil tro han har vært rimelig i fra seg til tider. 

Nå håper vi på bedre tider. Blir greit med en narkose etter ferien så vi får sjekke hvordan det ser ut. Jeg forstår at kirurgen hadde håpet at det skulle bli bra med en mere tilpasset pencillin, men så må man ikke glemme at JT har hatt det slik nå i hvertfall ni år. Vi har vært hos spesialister hele tiden. Og når de mener at å stikke hull i trommehinnen og behandle ikke er godt nok, og sender gutten videre til nytt sykehus, må det nok andre løsninger inn i bildet. Jeg håper vi får en slik operasjon der de tømmer bakøret for sekrét. Vet det er en stor og lang operasjon, men spørs om ikke det er det som må til.

JT elsker hjelmen til mitt tante-barn. Når vi møter på han f.eks til bestemor er JT å låner den og har seg en “speil-seanse” 🙂

Ha en fin dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg