Fra å være en veldig utagerende gutt til å finne mere ro

Det var et kjempestort problem for en tid tilbake. JT var veldig utagerende, spesielt på skolen. Også når han gikk i barnehagen . Men det var mange ting som gutten vår ikke klarte å takle. Det som han reagerte mest på var bytting av personale flere ganger om dagen. Det kunne skape store konflikter. Både der og da, og fortsatte gjerne når han kom hjem fra skolen. Da kunne vi bli overfalt og bli både slått, sparket, dyttet og bitt. Det ble bare verre og verre.

Opptil seks personer kunne komme og gå i løpet av dagen med friminuttene. Ikke noe optimal situasjon for vår kompis. Det ble så ille at jeg til slutt at jeg ikke fikk han med meg til skolen. Han kunne våkne i 04-05 tiden og begynne kampen. Ikke ga han seg heller. Tårer og gråt, slåing, biting, dytting og sparking. Så når klokken begynte å nærme seg skolestart, var vi helt utslitte. Hvis vi klarte å komme oss på skolen, kunne det fortsette der. Til og med utover dagen etter hjemkomst. I den perioden var vi både fysisk og psykisk utslitt. Noe måtte skje og det fort.

Når man har barn som ikke kan kommunisere blir det vanskeligere å finne ut av grunnen til sinne-utbruddene. Det kunne jo være at han ikke var i form enkelte dager, for han har jo en god del somatiske plager. Men jeg så tydelig at alle disse byttene var noe han reagerte veldig på. Dette gjelder nok mange barn med autisme. Jeg tror ikke jeg lyver hvis jeg påstår at gutten var mere sint og fortvilet enn rolig og glad i løpet av dagen.

De få dagene vi bare var to stykker på han hele dagen var det mindre utbrudd og en roligere gutt vi hadde rundt oss. En så stor forskjell var det at det var da jeg virkelig forsto hva hoved-problemet var. Dette året har vært veldig anderledes. Vi kan telle på en hånd hvor mange ganger i mnd JT blir utagerende i skolesituasjon. Det er en veldig stor forandring det. Det merkes på kropp og sjel, både på gutten, hjemme og på oss som jobber på han.

Så hva har vi gjort for å få en JT som er rolig og mere fornøyd? Det er veldig mange ting. For det første er det ingen bytter av personale i løpet av dagen. Den som jobber på han den eksakte dagen er fra start til slutt, altså fra 08.00-ca 15.00 (vi har en time planlegging frem til 16.00). Vi er tre stykker i teamet rundt JT. En hjelpepleier, en assistent også meg da. Jeg er hver dag, 100% og mine to gode hjelpere har 50% hver så de jobber to og tre hele dager annenhver uke. Dette har gjort gutten trygg og lett å ha med å gjøre. Så har vi lagt opp dagene veldig anderledes enn før, men det skal jeg komme tilbake til 🙂

Av og til er begge hjelperne på samme dag. Da får jeg muligheten til å trekke meg litt unna og gjøre andre oppgaver 🙂

Ha en fin dag

#autismetilrettelegging #autismeskole

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg