“Hvorfor hopper jeg”

En bok jeg kan anbefale for alle er boka “Hvorfor hopper jeg”. Du får oppleve verden fra en helt annen vinkel enn du selv opplever den. Forfatteren er en 13 år gammel autistisk gutt. Jeg både lo og gråt mens jeg leste. Han er så flink å forklare hvorfor mennesker med autisme oppfører seg slik som de gjør. Den oppførselen som alle som regel undrer litt på.

Jeg fikk mange “aha-opplevelser” mens jeg leste den. Jeg går jo daglig å spekulerer på ting rundt JT. Boka hjalp meg til å forstå bedre. Nå er ikke alle med autisme like, men denne forfatteren og JT har mange likhetstrekk. Ingen språk, mange følelser med både høy latter og gråt, reddheten for ting rundt også videre. 

Så hvis du er ute etter enn ny bok, anbefaler jeg denne. Man forandrer selv litt bilde på verden etter å ha lest historien fra en som snakker fra innsiden av diagnosen. Lærerik, spennende og rørende bok som er lett å lese. Denne er nok fin som høytlesning til barn også. For de spørsmålene som står i boka, er det elever ofte spør om når de møter barn som JT. 

Det er vakkert å få et innblikk i hvordan barn med autisme ser verden og hvor mye naturen kan hjelpe de på mange vis. Årets julegave-tips fra meg 🙂

Ha en fin dag

#autisme #autismenonverbal #autismebok

4 kommentarer
    1. Den har jeg også lest. Flott bok. Kan anbefale Tung Tids Tale av Olaug Nilssen. Den er kjempefin ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg