Annerledes prioritering

Når man har barn med autisme går dagene på helt andre ting enn hvis man har friske barn. Det vet jeg, for jeg har friske barn også. Hverdagen må planlegges på et helt annet nivå enn vanlig. Alle aktiviteter må legges til rette slik at det kan gjennomføres på en måte der barnet må strekke seg, men også føle mestring.

Man må også belage seg på å gi håndhjelp og instrukser gjennom aktivitetene. Så jeg kan ikke bare slenge noen ark og tegnestifter til JT, da kan han like gjerne bare bli sittende å stirre. Slik er det med alt, en voksen må hjelpe til for at det skal bli liv i aktiviteten. Som regel er de også usosiale vesen, så å dra på besøk er ikke bestandig noe som faller i smak. Og om det gjør det, må det alltid være noen med å følge barnet.

Så mye av tiden min går på å planlegge og legge til rette. Det er det ikke så mye tid til nå som jeg jobber 100%. Så ofte planlegges det utover natte-timene. JT er som regel våken da uansett, så da slenger jeg bare en ipad til han. Den klarer han med på egenhånd 😉 

Jeg husker når de andre barna mine var rundt ti år. Hvis jeg var trøtt en dag etter jobb var det enkelt å bare gi de en beskjed om å leke med noe, dra ut til en venn eller sykle på fotball-trening. Da kunne jeg slenge meg på sofaen å ta en power-nap. Det er slutt på den tiden gitt. Det går ikke med JT rett og slett. Han er alt for sen i utviklinga til å være på egen hånd.

Så energien blir brukt på en helt annen måte. Øynene må være på gutten hele tiden når han er våken og man må yte like mye ved aktiviteter som han, om ikke mere. Så da er det liksom akkurat nok energi til gutten og ikke til så mye annet. Det blir slik at man må nedprioritere egne ønsker, som å dra på trening eller å ta seg en kaffekopp og en prat med en venninne. Men mine venner er klar over det, så de stiller heldigvis ikke så høye krav til meg 🙂

Ha en fin dag

#autismetilrettelegging #autismerutiner #autismedagsplan

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg