“R” er vanskelig

Det er ikke bare bare med disse R’ene. JT har ikke klart å rulle nok med tunga til å få den rett uttalt. Men denne uka har han fått et nytt favoritt-ord. Frukten pære har han lagt sin elsk på, eller “pæræ” som vi sier her i nord. Og skal han få pære, må han si det. Slik er det i dette huset.

Har ikke forventet at han skulle si det så klart, men gutten ruller på R’en som en helt når han spør etter pære. Ikke værst 🙂 Så nå er ikke pære bare favoritt-frukten, det har også blitt favoritt-ordet. Han så nok hvor glad jeg ble når han sa det ord-rett, for jeg jublet hver gang han sa det og gutten fikk uendelig med skryt. Så nå kommer ordet veldig ofte, så sitter han med et lurt smil og venter på litt skryt 😉

“Gi han premie hver gang det kommer et ord”, fikk jeg beskjed om av autisme-lederen. JT får premie i form av jubel og applaus, noe han responderer veldig godt på. Alle liker vel litt skryt og applaus 😉 Det er ikke ikke bare litt heller. Vi hopper, klapper og jubler høyt hver gang, og litt ekstra når ordene kommer ut tydelig som i pære. Så her er det tilnærmet fest hver dag 🙂

Det løsner litt og litt for gutten. Mye er engelsk, men hvem bryr seg? Bare det kommer ut tenker nå jeg, og ikke minst at det er forståelig. I går satt jeg og JT og så på en film. Da pratet han masse. Cowboy, map, yellow, green, blue….ja det bare fosset ut av munnen hans. Flink gutt 🙂

Luftballong er det nye kule for tiden 🙂

Ha en fin dag

#autismekommunikasjon #autismepremiering #autismenonverbal #barneautisme

 

 

2 kommentarer
    1. You rule JT!! Og som jeg kjenner meg igjen i gleden av at det kommer ord! Fantastisk å lese!! Flink mamma også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg