Det går mye energi på tanker

Ofte føles det som hode mitt vil eksplodere. Tror jeg lar det bli altfor fullt til tider. Jeg bruker mye tid på å analysere gutten vår. Det blir jo automatisk slik når han ikke kan snakke. Da blir det vill gjetning og sikkert også at jeg over-analyserer. Men jeg klarer ikke å slutte…for jeg har så lyst til å forstå.

Forstå hvorfor det kom en meltdown, forstå hvorfor han ler, forstå hvorfor tårene triller…ja jeg vil bare forstå ungen min. Men det er vanskelig. For han er innom alle følelse-spekter på kort tid, hvertfall flere ganger om dagen.

Her en dag kom vi hjem fra en vellykket dag på skolen. Gutten hadde vært i bassenget i nesten to timer. Jobbet godt på skolen etterpå. Men han var ikke fornøyd når vi kom hjem. Fant på mange sprell og gråt høyt. Jeg fant ikke ut av det på flere timer. Jeg måtte virkelig gå gjennom hele dagen i hodet for å finne ut av det. Kom plutselig på at vi hadde sparkesykkelen med til skolen, men den ble ikke med tilbake.

Da var det bare å komme seg dit for å hente den. Da roet det seg for JT. Da kommer jo disse tankene: “kunne han ikke bare kommet å pekt på bildet av sparkesykkelen?” Det henger på veggen sammen med alle de andre bildene vi kommuniserer med. Men kommunikasjon er én av de tingene han sliter mest med, uavhengig av om vi har bilder av alt som finns rundt oss.

Det er vanskelig og frustrerende dette for vår lille kompis. Men også vanskelig for oss. Da blir det slik at du bruker både natt og dag til å spekulere på ting du kanskje aldri får svar på. Hodet blir fullt og det er vanskelig å bare la det gå forbi. For målet hos oss er jo at vi skal legge til rette for JT, slik at han kan ha fine dager. 

Jeg spekulerer også ofte på hvilken diagnose som slår inn og gjør at JT skifter humør så fort. Er det autismen? Er det på grunn av kommunikasjons-problemene? Er det den psykiske utviklingshemningen? Er det angsten? Er det depresjon? Er det det at han har vondt? Eller er det bare fordi han har kommet i en alder der hormonene løper løpsk? Hvem vet. Det er hvertfall en fulltids-jobb dette. For når man har pause og ikke jobber direkte på JT, så går likevel toppetasjen i høygir.

Her jobber JT med fin-motorikken. Putter klinkekuler i en kopp med et lite hull i, med hjelp av en skje. 

Ha en fin dag

#autismenonverbal #autismepsykiskutviklingshemming #autismeangst #autismedepresjon #autismehormoner

2 kommentarer
    1. Kjenner meg godt igjen. Eg var og besøkte sonen min på skulen i dag. Han smila som ei sol og lo. Ca 10 min før eg skulle gå fekk han ei kraftig utagering. Eg tenkte det vart for mykje for han. Vi prata ein del vi vaksne og eg trur det blir berre kakling i øyrene hans….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg