“Hmmmm, la meg se”

Joda, det var JT som sa dette. En hel setning faktisk. Første gangen han sa det var når jeg, kollegaen min og JT satt ved arbeidsbordet her en dag. Trodde først jeg hørte feil, men så hermet jeg etter han og da lyste øynene hans opp. Han liker at jeg bekrefter de få ordene han sier, da vet han at jeg har forstått.

Så skjedde det i går igjen. JT var i bursdag hos en klasse-kompis. Der liker han seg ekstra godt. JT har jo en vane med at når han trives og føler seg trygg, faller buksa av 🙂 Den var på tur av i går med det samme han hadde kledd av seg skoene. Jeg måtte stoppe han, men de andre barna fikk seg en god latter. 

Han satte seg ved bordet etterhvert, ville leke først. Så kom lillebroren i huset hjem. De to satt ved bordet og spiste sammen. Plutselig uten at jeg oppfordret til noe som helst, noe jeg som regel må, sa JT til gutten: “HEI”. Så begynte han å gjøre seg til. Dette er også noe som er nytt, det at han skal få andre til å le ved å gjøre ablegøyer. Et godt tegn, et utviklingstegn.

Så mens JT satt å gjorde grimaser og slikt, så sa han det igjen: “hmmm, la meg se…Tenk tenk tenk”. Da lo gutten av han. JT fikk igjen det gode glimtet i øynene. Da var jo JT’s mål nådd 😉 Det er så godt å se disse små bitene av utvikling. For akkurat det sosiale sliter de fleste med autisme mye med. Men vi ser at det løsner bit for bit.

Nå skal det jo sies at akkurat denne gutten har bestandig vært veldig spesiell for JT…og for meg. Han er så hjerte-god mot JT og har bestandig vært det. Jeg tror faktisk at denne gutten kan lære JT veldig mye fremover. Godt at vi har slike mennesker i vårt liv, både barna og foreldrene deres <3

Ha en fin dag

#autismeinkludering #autismebursdag #autismesosialtrening #barneautisme

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg