Frihets-følelse?

De fleste av oss holder mange ting for oss selv. Det er jo helt naturlig. Men av og til synes jeg at det hadde vært godt å vise litt mere av innsiden min. Når jeg er sint kan jeg ha lyst til å banne elle sparke i noe. Eller når jeg er ekstra glad har jeg lyst til å juble høyt. Men det blir litt som at man skjerper seg litt i nuet slik at man oppfører seg sosialt attraktivt 😉

JT derimot, slipper løs alle følelser. Ja, ALLE faktisk. Det sitter langt utenpå han og vises for de fleste hvilken følelse han har inni seg. Dette er jo selvfølgelig både på godt og vondt. Jeg ser at han ikke liker at de negative følelsene kommer ut når barn er rundt han. Da kan han være lei seg i lang tid etterpå, med gråt og tårer.

JT er ofte VELDIG lei seg eller VELDIG glad. Men det er oftere nå at han kan være bare litt lei seg eller glad. Men som sagt; ofte lar han det stå til. Jubler VELDIG høyt, danser og hopper når han er lykkelig og roper med all sin makt når han går andre veien. Da er vi tilbake til dette filteret da;-) 

Men jeg har tenkt mange ganger at det må også være litt godt. Bare få det ut liksom. Dytte en dør hardt i veggen eller noe når ting ikke er bra. Eller le så det triller, juble og hoppe når ting er bra. Tror faktisk at det må være en frihetsfølelse også. Å få ut følelsene er jo viktig. Hvertfall ikke bra å stenge de inne, ikke hvis man føler negative ting. Da er det bra å dele det litt, vise andre at man trenger en god klem og litt trøst. Nå er det ikke slik at JT deler bare litt, men slik er nå han da.

Vi øver og jobber jo mye når de negative følelsene kommer. For JT må nok lære seg en annen måte å få det ut på. Men jeg er sikker på at mye negativt kommer av at han ikke kan snakke. Tror at JT har mye på hjertet og gjerne vil fortelle det jeg. Så her hjemme prater jeg for han mens jeg viser bilder av forskjellige følelser. Er faktisk en fin måte å komme unna gråt på, det å ta frem bildene. Da ser han plutselig et annet bilde som er litt morsomt og kan begynne å le, sånn som bilde av å være overrasket eller skremt 🙂

Ha en fin dag

#autismefølelser #autismenonverbal #autismekommunikasjon #barneautisme

2 kommentarer
    1. Jeg er faktisk helt enig! Jeg har aldri helt vært i stand til å kunne “slippe løs” følelsene mine, fordi jeg alltid har begrenset meg. Men jeg tenker at det kan være en form for frihet det også. Det er jo klare følelser og alle har jo det <3 Ha en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg