Ny diagnose på papiret

Vi har jo visst det, men aldri fått det på papiret at JT er psykisk utviklingshemmet (PU). Nå har vi gjennomført en test og fått det dokumentert. Litt sårt selvfølgelig, men likevel bra. Lettere for oss rundt å forstå omfanget av alt JT sliter med. Det er viktig, viktig å ikke forvente for mye av han. Legge opp dagene til hans nivå, slik at han får være seg selv og mestre sine ting.

Første gangen dette ble nevnt, at han hadde PU, ble jeg skikkelig fornærmet. Fikk meg et slag i magen, rett og slett. For jeg ville ikke at det skulle være mere med den skjønne gutten. Følte at det var nok med autismen, søvnproblemer, språkproblemene og blæresykdommen. Det ble slik at jeg måtte svelge unna litt før jeg godtok det. Nå føler jeg en lettelse. 

Det er ikke lett å holde styr på alt som gutten plages med. Mange diagnoser og mye å sette seg inn i. Det jeg er glad for, er at han ikke har så sterk grad av PU. PU deles ofte opp i fire; lett, moderat, alvorlig og dyp. Testen viste at JT lå midt i mellom lett og moderat. Jeg håper at med den treninga vi driver på med, at han kan styrke sine ferdigheter. Slik at han kan klare seg selv etter hvert. 

Mennesker med lett PU kan klare seg godt på egenhånd. Litt tilrettelegging i hverdagen, men de blir ganske selvstendig. Det er nok vanskeligere å trene på ADL jo sterkere PU man har, så vi er heldige der. Så vi får bare la gutten være med på mest mulig. La han se, lære, prøve og mestre fremover. Det SKAL bli bra, det har vi bestemt oss for 😉

Ha en fin kveld

#autismepsykiskutviklingshemming

6 kommentarer
    1. Uff.. Jeg husker så godt den dagen jeg fikk diagnosen på min sønn. Han har også PU og lett autisme på papiret. Jeg gråt som bare det og var helt knust! Trodde at nå var det over og ut, men Nå er det tid for ny utredning på han, fordi han har utviklet seg Såå bra!! Fra bare lyder og null språk til språk, vennskap og forskjellige interesser. Han spiser variert og er rett og slett en helt annen gutt!!
      Dette kommer til å gå så fint for dere også<3 Det er lys i enden av tunnelen og dere vil lære han å kjenne på en helt annen måte 🙂 Masse lykke til!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg