Munnmotorikk

Det ble morsomt til slutt med dette settet jeg kjøpte før sommeren. Mye innhold med mange forskjellige øvelser. JT jobbet hardt og lenge med noen typer og tok andre veldig lett. Grimasene var lettest. Han får til mange grimaser både med munn og tunge. 

Grimasene var i en type fiske-spill. Fiskestang med magnet og bilder av fisk med forskjellige grimaser, både med og uten tunge. Også var det hver sin tur. JT har endelig lært seg tur-taking, så nå er det litt morsommere å leke slik med han. Før var det litt sånn: først meg selv, så meg selv og til slutt…..meg selv. Hehe.

Det var også noen spill med sugerør. Tenkte ikke det skulle by på problemer, men der tok jeg feil. JT drikker av sugerør når han får sin lørdags-juice og da blir det også en del blåsing. Men noen av spillene gikk ut på å suge med sugerør for å plukke opp en brikke for så å legge den på en spesiell plass. Der slet han lenge. Vi prøvde å vise han, men han bare blåste i vei så brikkene var overalt.

Men etter en god del forskjellige øvelser fikk han det til. Gutten ble helt hekta og ville bare mer og mer. Så det ble nesten to timer med munnmotorikk på søndagskveld. Ikke verst det. Var jo morsomt for meg og mannen min også. Det ble mye latter og mye applaus. JT responderer veldig på applaus. Er vi for sene med det, applauderer han seg selv….sånn er det med den saken 😉

Det fulgte også med baller og terninger så det var mye innhold i den esken. Sikkert nesten 10 forskjellige spill og hvert spill tar en stund å bli ferdig med. Morsomt når det klaffer sånn. Ikke bare har vi det morsomt sammen, men vi trener på ting JT trenger å øve på. Det å bevege munn, kjeve og tunge riktig er kjempeviktig for å mestre å prate. Blir spennende å se om det kan hjelpe til med å tydeliggjøre språket hans. 

 

Litt hjelp fra pappaen i starten, men det tok ikke lang tid før gutten hadde kontroll selv 🙂

Ha en fin dag

#autismemunnmotorikk

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg