En ny hverdag

Så i går var JT’s første skoledag i 5.klasse. Vi startet her hjemme med frokost. Den nye ansatte på JT trenger tid og ro til bli kjent med gutten og det er nok best å ikke stresse med alt på en gang. Så vi dekte på bordet og satt sammen og spiste. 

Etterhvert dro vi på skolen. Der var vi et par timer. Fikk jobbe litt og fikk hilse på klassen. Så dro vi hjemover. Tror både gutten og jeg kjenner effekten av å ikke føle at vi må stresse oss i vei til skolen klokken da og da. I dag kom han av seg selv etter frokost og var klar til å dra, det er ikke ofte det skjer. Han fulgte dagsplanen til punkt og prikke.

Så bar det hjemover. Gutten virket fornøyd og glad. Det er fint å se. Neste uke er det opphold hos autisme-teamet. Jeg, mannen min, JT og den nye ansatte reiser dit mandag til onsdag. Der venter ny opplæring på oss alle. Blir spennende å høre hvilken vei vi skal gå nå. Det er bestandig spennende å høre om de mener at vi kan gå et skritt videre på ting med JT. 

Jeg føler at dette er bra for oss, at vi kan tenke annerledes når det gjelder JT. Det har han behov for, for han er ikke sånn som oss. Slik er det bare. Han trenger tid, forståelse, tålmodighet og godhet for å utvikle seg. Det får han nå. Vi gjør ting på hans premisser og har all verdens av tid. Det tror jeg er bra for han.

Det at vi kan legge så til rette for JT som vi kan nå tror jeg vi vil se effekt av raskt. For stress er nok hans værste fiende. Det takler han dårlig. Og det gjør nok de fleste med autisme og andre utviklingshemmede diagnoser. La dem vokse i sin egen fart, så kanskje de til slutt også kan bli en ressurs for samfunnet. Jeg er spent på dette året og ser veldig positivt på dette opplegget.

JT har på tidlig-sommeren skrevet utallige gang på pc’en: waterfall. Endelig fikk han oppleve en på nært hold. Det var stjerner i øynene på gutten 🙂

Ha en fin dag

5 kommentarer
    1. Så fint å lese. Min sin autist kom smilande til skulen og er tydelig glad for å komme tilbake til normalen 🙂 Masse lykke til 🙂 med ønske om ein flott dag !

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg