Jo flere kokker, jo mere søl

Et kjent begrep for de fleste vil jeg tro. Og det stemmer nok i de fleste tilfeller. Er det kokker som har innarbeidet en rutine sammen over lang tid, blir det nok en annen sak. Men når fire-fem kokker jobber sammen for første gang, ja da tror jeg det blir mye søl. Det blir fort uenigheter og også en stressende faktor for alle innvolverte.

Grunnen til at jeg nevner dette er jo selvfølgelig på grunn av det nye teamet JT skulle ha fra neste mandag av. Det er ikke på plass og jeg må innrømme at jeg kjenner på en skuffelse, en ganske stor en. Siden alle som har blitt spurt som kjenner gutten har takket nei, så blir det jo bare fremmede folk da. Dette blir nok en stor påkjenning for gutten som er avhengig av faste og vante ting, og en altfor stor påkjenning for meg.

Å ha folk på opplæring år etter år er forferdelig tungt. Det er så tidkrevende og tar så mye energi at det kan jeg ikke utsette meg for et år til. Så jeg måtte ha meg en samtale denne uken med både autismeteamet og etatene fra kommunen. Det er ikke aktuelt for meg å utsette gutten vår for noe mer nå, det er nok. Han blir så frustrert over misforståelser og ukjente ting at dette kan sette han tilbake veldig mye. Autisme-lederen er enig, heldigvis.

Så tirsdag blir det oppstart av det nye skoleåret for JT. 5-klassing i år. Da blir vi to på han. Det er nok. Jeg og en venn av meg. Hun kjenner ikke JT jobbmessig, men vet godt hvem han er. Blir bra det. Jeg fikk vite nå på tirsdag at JT skulle beholde det faste rommet sitt på skolen og at klassen hans skulle være på rommet ved siden av. Så ingen forandringer der. Bare å bytte inngang kan få gutten frustrert og sår, så det er jeg glad for at vi ikke trenger å gjøre.

Så nå har vi hvertfall en plan for de neste to ukene. Ikke verst. Så får vi se hvordan det går. Hvis JT er åpen for nye relasjoner og kjemien stemmer, blir det nok bra. Så kan vi kanskje ta inn flere etterhvert. Sakte, men sikkert og i JT’s tempo. Så her blir det få kokker og forhåpentligvis lite søl 😉

Vet ikke helt hvor gutten har fått dette fra. Kanskje han har overhørt en frustrert mamma i telefonen denne uka 😉

Ha en fin dag

#autismeskole

2 kommentarer
    1. Interessant å lese. Eg har nettopp sendt brev til Fylkesmann. Sjølv om det er eit år til han skal skifte skule (videregåande) så vil eg ha sikkerheita at ressursar og lokale er på plass så vi ikkje står midt oppi ingenting når skulen startar. Forandring, brudd på rutiner og skifte av personale er krevande for enkelte autistar og i vårt tilfelle fører det til tilbakesteg og masse frustrasjon. Heldigvis har vi same rim og personale som ifjor, med unntak av ein som slutta. Godt å vere forberedt. Kan jo hende “contact Nasa now” er Fylkesmannen?

    2. Oppoveriegettempo: ja kanskje han vil sende en klage selv gutten 😉
      Alt må nøye planlegges. Dette er ikke barn som kan få rester fra her og der. Det tar lang tid å få rutinene på plass etter en lang ferie og det er ikke optimalt med bare nye folk rundt gutten. Det vet nok du alt om du også. Skaper frustrasjon og mange utbrudd. Meninhen med teamet var at de som jobbet med gutten ikke skulle føle seg fast på skolen men røre seg ut litt. Ikke at alle skulle byttes ut. Det er en lei situasjon

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg