Viktig med en klem

Hvor godt er det ikke å få klage når man har en dårlig dag? Bare å få si til noen at det er en vanskelig dag, at man har vondt en plass. Det synes hvertfall jeg. Bare å få ut en setning som: “jeg føler meg syk” eller “jeg er sliten”? For så å få en klapp på skuldra eller en god klem av dine nærmeste. Det føles godt det.

Jeg tenker ofte på JT i disse settingene. Nå som han har vært urven over lang tid, men ikke kan prate nok til å få klaget litt. Og med mange diagnoser som autisme, psykisk utviklingshemming, øre-problematikk, blære-sykdom, angst og depresjon, så hadde det vært godt å få klage litt i ny og ned.

Men det har han ikke muligheten til. Det plager meg faktisk. Derfor er vi raus med klemmer, kyss og en klapp på skuldra til gutten vår. Vi vet jo hvor viktig det er å bli forstått av de rundt oss. JT får en god klem hver morgen. I tillegg prøver jeg å få han til å forstå at vi ser når han har det tungt. Viser han med bilder og prøver å forklare, og gir han masse kjærlighet. 

Vi ser at han ofte roer seg da. Virker som han ser at vi bryr oss, eller jeg håper hvertfall det. Ofte klemmer han oss hardt tilbake og klapper oss på ryggen samtidig. Det er viktig å føle seg ønsket, forstått og elsket. Det gjelder for alle. Også for barn med utviklingshemning. Uansett hvor langt bak de ligger i utvikling er det kjempeviktig å kjenne på en god klem…litt varme fra dine sine.

JT i sitt favoritt-element. Får liksom ikke nok av dette vannet 😉 Må sikkert åpnes fra pc for å vise film-snutten

 

Ha en fin dag

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg