Temperament ute av kontroll

Den siste mnd har vært spesiell. Vi alle har hatt hver vår sykdoms-periode og den har vart lengre for noen enn for andre. JT har selvfølgelig vært den mest uheldige av oss, som vanlig. Bruker det ikke bare å være sånn, at den som kanskje trenger det minst får mest? Hvertfall her.

Når alle er syk blir virkelig tålmodigheten satt på prøve. Da har man som regel nok med seg selv. Og JT blir ekstra krevende i slike perioder. Mye skriking og han er misfornøyd store deler av dagen. Og vi blir detektiver som leter etter hvor sykdommen kommer fra. Det begynte så fint med ørene, så ble det blæra, så mistet han stemmen, litt forstoppelse, ørene igjen og nå sist influensa med feber og alt som følger med der.

Ikke greit å finne ut av plagene når han bare griner av frustrasjon og ikke kan prate. Heller er han ikke flink å peke på plasser han har vondt. Han blir bare sint. Så det er bare å kjøre på med paracet for å se om det hjelper. Det har det heldigvis gjort og gutten kommer dansende på gulvet og ler når virkningen har begynt. Men det har vart lenge nå og jeg er ikke så glad i smertestillende over tid. Men hva skal man gjøre?

Ikke bare er det sykdom, det er ikke tvil om at JT har kommet i puberteten. Autisme+pubertet=erkefiender. Må nok ringe min egen lille gud å rådføre meg litt. Lite å finne på nett om det, heller har jeg ingen kurs om akkurat det feltet. Det må jeg komme meg på i løpet av kort tid kjenner jeg. Viktig å være så godt forberedt som man kan. For dette temperamentet han har nå må vi få kontroll på fort.

Så nå håper vi at alle mann alle kommer seg til vi skal på ferie. Jeg gleder meg vilt. Alle søsken med kjærester og barn, og ikke minst mine barn og min kjære mor. Vi har det så gøy på disse turene. Koser oss maks med strand-liv og gå-turer. Så blir nok JT å finne på noe vi ler av, det slår aldri feil 😉


Morsomt å bade med klær på. Alt må prøves 🙂
 

Ha en fin dag

4 kommentarer
    1. Først: for nokre herlige bilete ❤️ Og så er det leit at JT er sjuk. Skjønnar godt kor vanskelig det er. Min son er jo litt på same måten. Absolutt i puberteten han også. Når han har hatt turbulente periodar har det nesten alltid kome ut tenner som skal “skiftast”. Tenner på veg ut, gjer visst veldig vondt her. Så tenker eg også på min yngste son som akkurat har vore gjennom nesten eit år med smerter fordi han veks. Korleis klarar autistar utan språk formidle sånt? Det er så masse som kan virke inn, når ein ikkje veit. Sommarferie, rutinebrudd, you name it… uansett; lukke til og ønsker dåkke alt godt i ferien 😘

    2. oppoveriegettempo: tusen takk, ja JT er en flott gutt. Ikke enkelt for han å formidle, heller ikke enkelt for oss å forstå. Dette er en daglig greie å prøve å forstå før sinneutbruddene kommer. Ser at de kjører kurs på autisme og pubertet så det må jeg komme meg på snarest. Vi er så heldige at gutten vår elsker å reise så jeg tror han ser frem til det hver gang. Synger og traller hele turen, t.o.m når vi dro til Thailand (da var det jeg som ble utålmodig ;-)). God ferie til deg og dine også

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg