Ekskludering

Kjenner jeg koker. Jeg blir så såret på andres vegne. Jeg er medlem på forskjellige autisme-og diagnose-sider på facebook. Der leser jeg daglig om hvor mange barn med autisme-diagnoser rundt i Norges land som blir ekskludert. Ikke bare privat, men på skolen også. “barnet ditt kan ikke være med i 17.-mai-toget fordi h*n er for bråkete”. Men kjære vene. Er det mulig???

Hva er 17.mai-toget da? Stille??? Herregud, blir oppgitt. En ting er hvis barnet er høysensitiv på lyder og foreldrene vet at dette er en stor stressfaktor. At man vet at dette ikke passer ditt barn, og at man da holder seg unna. Men at andre skal bestemme at slik blir det for det passer seg ikke. Hvor er vi på vei? Er dette greit? Kjenner at jeg får en klump i magen av slikt. Det er så sårt.

Det er da jeg kjenner på tanken: “skulle ønske alle disse barna kunne ha fått oppleve denne inkluderingen vi føler her på Lovund”. Her blir alle inkludert i alt. Folk bryr seg og barna slår gjerne ring rundt den svake. JT blir uansett hva det er spurt om han han vil eller kan være med. Eller så blir vi foreldre spurt om hva vi tror går eller ikke. Han blir også bedd i bursdager til klassekompiser. Sånn sett kunne vi ikke bodd på en bedre plass. Men så tror jeg at det generelt er bedre å bo på en liten plass med slike barn.

Til og med i friminuttene kommer det alltids en eller to og leker med han. Vi har jo ingen spesial-skole her han kan gå på, så her går disse barna på vanlig skole. Men det er jeg glad for. Her kan han strekke seg etter barn med normal utvikling. Leke og lære seg regler og slikt. Og så tror jeg alle rundt gutten lærer seg at det er greit at ikke alle er like.

Tror vi har fått det slik for klassen til JT har en lærer som ser hvert enkelt barn, bryr seg og inkluderer alle. Det er viktig. Den inkluderinga betyr alt. Vi er så heldige. Også har vi en rektor som deltar på alle møter, både ansvarsgruppe-møter og møter med autismeteam, for å kunne trekke i de rette trådene etterpå. Ser jo at andre sliter med akkurat dette på sine skoler. Tror jeg som forelder, og JT, har hatt en helt annen hverdag hvis ikke vi hadde hatt det slik som vi har det nå. En slik skole unner jeg alle barn som er “annerledes”. 

I tillegg bryr lokalbefolkningen seg veldig. JT har fått flere tilbud i det siste. Jeg fikk en hyggelig melding her om dagen fra noen som ville hjelpe oss i situasjonene med sykehusreisene. Han ble tilbudt tilvenning i helikopter her på øya. Også har han fått tilbud om å være med å mate lammene med flaske uti marka. Jeg blir rørt, skikkelig rørt. Tusen ♡-lig takk. Applaus til Lovund-befolkningen ♡


 

Ha en fin 17.mai 🙂

#autismeinkludering

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg