JT er i “siget”

Gutten blomstrer med tanke på jobbinga. Det er så utrolig godt å se. Og ikke minst er det godt at han også viser hva han kan til andre. Det har han ikke vært så flink til før. Han har bestandig vist meg hva han virkelig kan, men det har virket som han synes det er nok. Det er jo også det, men veldig fint at han bekreftet det til andre som jeg har fortalt at han kan.

Det er jo ikke det at jeg tror at andre tror at det er usant det jeg forteller. Men det kan jo høres rart ut at gutten kan for eksempel skrive blandt annet engelsk når han nesten ikke kan prate noenting. Men JT kan veldig mye. Han imponerer meg hver dag faktisk. Av og til må jeg frem med google translate for å forstå alle ordene, og jeg har aldri vært plaget med å forstå det språket før. Men her blir det noen gang for avansert for meg også.

Men det er ingenting som er bedre. Han hermer etter bokstav- og ordlyder hele tiden. Det er ikke verst med tanke på at i hans diagnose med barneautisme, er han også i utgangspunktet non verbal. Det betyr jo at han ikke kan kommunisere med ord. Men fordi at han har blitt så flink med å herme etter disse lydene flere timer om dagen, så har faktisk min non verbale sønn begynt å snakke. Jeg er jo selvfølgelig veldig stolt over han. Det har han jobbet beinhardt med for å mestre.

Det er det som er hemmeligheten. Å få han til å herme, så mange ganger på hvert ord som bare mulig. Og ikke minst: ha tålmodighet og ikke gi opp.Da har han vist at ordene kommer etterhvert. Det er ikke klokkeklart, men det viktigste er at de nærmeste rundt forstår. Jeg forstår nesten alt, siden han bruker akkurat samme toneleiet som meg på hvert ord han har lært. Jo mer han hermer og får fram lyd, jo bedre blir det for andre å forstå.

JT har heller aldri ville lest en bok sammen med en voksen. Det fikk jeg oppleve i går, sammen med den andre assistenten til JT. Det varmet hjertet mitt skikkelig mye. Jeg har prøvd i mange år, men uten hell. Så i går fikk vi oppleve det sammen alle tre, det var koselig det. Det var en billedbok og JT sa alle ordene (vi sa de først), bladde over til ny side selv og var så tålmodig. Å oppleve slike dager, der han viser andre hva han er god for, de dagene drar jeg hjem med en ekstra god følelse. Nesten som at gledes-tårene kommer da. Herlig, finner ikke et bedre ord.


Mestring=en smilende fornøyd gutt 🙂

Ha en fin dag

#autismemestring

#autismenonverbal 

7 kommentarer
    1. Wow! Så gøy å høre at han begynner å snakke!:D Helt supert! Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvordan kommuniserte dere før eller hvordan gjør dere det nå? Absolutt ikke ment frekk, er bare interessert!:)

    2. hbraathu: hei, nei ingen spørsmål er dumme 🙂
      Vi har en vegg med bilder. Hvis du ser på en av de første innleggene mine så ser du den. Vi har nok over 300 bilder som vi bruker enda. Men når han lærer et ord prøver vi å fjerne bilde slik at han prøver uten bildestøtte. Før vi fikk bildene i hus, ja da hadde vi en sint og frustrert gutt 24/7 som ikke var så fornøyd med livet. Nå er det så mye bedre. Så bra at du spør 🙂 Ha en fin dag

    3. Oja, så interessant! Er det bilder av ord? Skjønner godt det var frustrerende for han! Dette synes jeg virkelig var fascinerende 😀 Takk i like måde! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg