Vi venter spent på JT’s “blomstring”

Det er ikke noe hemmelighet at hver sommer merker vi at JT utvikler seg fortere enn på andre årstider. Det tror jeg de fleste barn gjør. Det er en modningsprosess som skjer og jeg personlig tror at mye av det kommer fra at barna får være litt mere selvstendig denne tiden. Dette er jo en lang ferie, den lengste av de alle. De er mye mere ute og leker, og sjeldent har foreldre så lenge fritt.

Nå er jo ikke JT alene hjemme eller noe slikt, men det er nok litt løsere forhold i hjemmet på sommeren. Ytterdøra står oppe og gutten går ut når han vil. Går heldigvis ikke så langt, men kanskje ut på trampolinen en tur. Hvis han vil bade, kommer han å henter meg. Han vet at han ikke får gå alene ut i bassenget. Vi har et trekk over som er skrudd fast i platten så det klarer han ikke å få av uansett. Har vi ikke hatt det, kunne det fort ha skjedd en ulykke.

Det er lettere på sommeren for oss. Det merker vi godt. Også er det fint for JT å få være litt selvstendig. Lite klær å kle på gjør alt lettere for han, for når det er vinter trenger han hjelp med påkledningen. Sikkert mange foreldre som kjenner seg igjen i det.

Så når det gjelder JT’s blomstring i år er jeg spent. For når det skal sies har han hatt en fin utvikling hele fjoråret til nå. Men da er jeg bare mere spent på hva som skal skje. Har jo selvfølgelig noen ønsker, men det er ikke jeg som bestemmer hvordan type utvikling som kommer. Det er det JT som har kontroll over 🙂 Håper selvfølgelig at han skal prate mere. Han er jo godt i gang.

De siste dagene har jeg hørt noe nytt. Det er når han ser på film og vil at jeg skal sitte å se på sammen med han. Før pekte han på meg, så på filmen. Da ville han at jeg skulle si det samme som de. Men nå har han selv begynt å herme etter de. Bare de to første ordene i en setning, men det er likevel noe nytt han har begynt med. Det er selvfølgelig på engelsk, men uansett går det i riktig retning. Sakte, men sikkert blir kompisen vår flinkere og flinkere. Gleder meg til sommeren 😉


 

Ha en fin dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg