Viktig å være åpen

Det har vi lært de siste årene. Å være åpen skaper forståelse. Nå synes sikkert noen at jeg er for åpen, at jeg forteller alt for mye. Det kan nok hende, men jeg har valgt å fortsette for jeg ser det hjelper. Vi merker godt på folk rundt oss at det er en bedre forståelse rundt diagnosen autisme. 

Det hadde selvfølgelig vært bedre om det hadde vært meg selv jeg skrev om, for jeg forteller jo ganske mye om denne gutten vår. Men så er det jo slik at siden han ikke kan fortelle dere hvordan han opplever denne verden, så føler jeg at jeg må gjøre det for han. For det er så mange fordommer mot disse uskyldige barna. De blir fort dømt, og det er ofte at folk misforstår. 

Så da velger jeg å være stemmen hans. Slik at de som har lyst kan lese litt om JT’s utfordringer. Det å belyse et tema som kan hjelpe disse barna med autisme å få bedre forståelse, tror jeg er viktig. For det er ikke bestandig det er positive kommentarer JT har fått. Heller kan han ikke komme til meg å si at han er lei seg for disse kommentarene. 

De som ikke har hørsel, trenger noen til å høre for seg. De som er blinde, trenger noen som ser for seg. Og de som ikke kan prate, trenger noen for å prate for seg. Det er slik jeg ser det. Og det er viktig at den hjelpen kommer fra noen de stoler på og kjenner godt. Jeg brenner for denne diagnosen autisme. Hver våkne time jeg har, sitter jeg og funderer på alt mulig innenfor denne diagnosen. Prøver å sette to og to i sammen, og prøver å finne ut om hvorfor JT gjør det eller det. Jeg forsker rett og slett på JT’s hverdag 🙂

Det er både spennende og frustrerende for jeg står ofte fast i min forskning. Men gutten vår lærer oss noe nytt hver dag. Så hvis noen synes jeg forteller altfor mye så må jeg bare svare med at jeg skulle ønske jeg kunne ha fortalt mer. Ja, det er sant. Det er mye vi ikke vet om autismen og hvordan disse barna har det inni seg. Så jeg håper faktisk at jeg med tid og stunder kan fortelle mer. Slik at vi og alle andre kan forstå autisme bedre. 


 

Ha en fin dag

6 kommentarer
    1. Synes det er fint at det blir satt litt fokus på autisme, selv vet jeg rett og slett nesten ingenting om det. det eneste jeg vet er at dem med autisme ofte interesserer seg for enkelte ting, at de blir utrolig flinke på enkelte ting. God helg til dere 🙂

    2. Åpenhet er utrolig viktig, og det lar oss andre få et innblikk i hva diagnosen vil si både for dere og for JT. Det skaper forståelse og dermed større aksept. Flott blogg! <3

    3. Åpenhet er utvilsomt veldig viktig. Husker godt da jeg fikk diagnosen asperger (og add) i sin tid. Den gang var det ikke i nærheten av like mange blogger og andre profiler der ute i sosiale media som hadde noe særlig å bringe på banen om asperger og autisme.
      Joda, det var noe, men det man kunne finne den gang var helst en og annen litt tørr og kjedelig informasjonside på en og annen legenettside, eller en og annen tekst hos Wikipedia. Og det var som regel det.
      Nå i 2017 er det ihvertfall en del blogger å følge for de som måtte ha en del å lure på om de forskjellige diagnosene. Mens da jeg startet å fortelle åpent om asperger fikk jeg nærmest inntrykk av at jeg var en av, veldig, veldig, VELDIG få. Og er på en måte litt glad for at det er litt annerledes nå 🙂
      At det i dag er flere autisme-relaterte blogger der ute, flere å velge mellom også videre da folk med en autisme-relatert diagnose er jo veldig forskjellige fra hverandre vi også.

    4. Aylar Von Kuklinski: ja viktig å være åpen. Ingen med diagnosen barneautisme er like, men det er likhetstrekk. Og da tenker jeg det samme med tankene til de foresatte. Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg