Å være forsiktig med hva man ønsker seg

Har tenkt på det mye nå når JT har vært syk. Jeg tar ofte meg selv i å sitte å tenke skulle ha ønsket at….. Det man gjerne ikke tenker på da er konsekvensene av at ting er anderledes. Slik som jeg ofte, som dere sikkert skjønner, tenker at jeg skulle ønske at JT var uten alle disse diagnosen. Ja, ALLE faktisk. Men det er ikke sikkert det ville vært så bra. Enn hvis han f.eks hadde vært en rappkjeftet, frekk, liten kar. Da hadde vi hatt andre problemer igjen, vil jeg tro.

Da hadde jeg fortsatt vært trangsynt og ikke forstått meg på autismen. Heller ikke angst, depresjon eller OCD (tvangslidelser). Da ville jeg nok vært som mange andre, som de som misforstår hele greia. Sånn som de som gir stygge blikk eller kommenterer hvor dårlig oppførsel barnet ditt har. For jeg har jo selv, før i tiden, sett stygt på noen jeg også. Ikke forstått hva det virkelige problemet var. Vil ikke dit igjen. Mens nå har jeg lært så mye av JT, at jeg føler jeg kan se disse barna bedre. Jeg gir de, og foreldrene, heller et smil. For jeg vet de trenger det.

Det er så lett å sitte å ønske seg alt mulig. Det er jo selvfølgelig lov, men husk at da ville ting rundt deg også vært forandret. Hadde jeg hatt mere penger så skulle jeg ha flyttet til varmere strøk. Det har jeg ønsket mang en gang. Men så slo noe meg her om dagen. Jeg kan faktisk ikke klare meg uten min kjære mamma. Er totalt avhengig av henne. Må snakke med henne hver dag, og helst se henne også. Men det har jeg jo ikke kunne gjort hvis jeg hadde bodd i utlandet. Hehe, hadde blitt vanskelig for meg det, måtte i så fall tatt henne med oss. Og ikke har jeg hatt vennene mine så tilgjengelig heller.

Det jeg ønsker å si med dette er at alt har en mening. Det er jeg sikker på. Og det er ikke bestandig at det man ønsker, gjør livet ditt mere positivt. Kanskje på en måte, men alle de andre forandringene som følger med må man ikke glemme. Jeg er så sikker på at JT, og barn med slike diagnoser, har en misjon med livet. Lære oss å ta henyn til hverandre, minne oss på å ikke ha det travelt og det viktigste: hjelpe og vise omsorg til de som trenger det som mest. 


 

Ha en fin dag

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg