Ny søvnregistrering UTEN melatonin

Før vi skal møte autismeteamet skal vi ta en registrering i en uke uten melatonin, for de vil se om det er forskjell med eller uten. Sikkert greit og jeg gruer meg ikke. For melatoninen sitter i kroppen til JT i bare to timer og har ikke effekt på hvor lenge han sover. Den virker slik at han sovner fortere, også slutter den å virke etter innsovningsfasen.

Av og til virker den ikke i hele tatt. Hvis han klarer å holde seg våken i de to timene etter han har fått, så er det ingen virkning lenger. Det har skjedd flere ganger faktisk. At JT tyner seg gjennom virketiden, også er han oppe halve natta likevel.

Men jeg skal vente til etter vinterferien. For det blir mest rett å ta registreringen når det er skoledager. Da må han opp halv syv uansett om han har sovet lite. Eller det vil si måtte. Jeg har faktisk sluttet å vekke på han slik som jeg gjorde før. Jeg prøver, men jeg styrer ikke på så mye som før. Jeg klarer det faktisk ikke lenger. For det første sliter det meg ut og for det andre er jeg like trøtt for har jeg sovet hvertfall like lite som JT. 

Men under registreringen skal jeg gjøre det slik som det ville ha vært hvis vi skal på skolen. For det er det de vil se. Hvordan gutten fungerer på vanlige dager med skole og trening. Blir spennende å se hva de finner ut. Denne uka har han sovet dårlig. Men disse ørene ødelegger for han. Ikke greit å være JT bestandig.

Det finnes jo en del andre sovemedikamenter som man også kan bruke. Det skal vi selvfølgelig diskutere. Vi får høre hva denne legen har tenkt ut. Jeg stoler fullt ut på alle de under dette “autisme-taket”. Det er dette de jobber med hver dag og det er slike barn som JT de behandler og hjelper hele tiden. 

Så nå er det bare å få ørene til JT på rett kjøl og bli frisk til oppholdet. Vi gleder oss og tror at dette blir et veldig viktig opphold. 

På ferien fant JT seg en massasje-stol. Den skulle prøves 😉

Ha en fin dag

3 kommentarer
    1. Jeg bruker melatonin, den vanlige- ikke depot. Eller- jeg brukte*. Slutta med det for 5 dager siden etter en måneds prøvetid, da det ikke har hatt bra effekt. Det har snudd problemet mitt fra det å sovne (ligger ofte våken i 3 timer), til å sovne fort, men ujevnt gjennom natta. Så jeg tror melatonin “tilskudd” er noe tull.. Det er et uregistrert preparat også, men heldigvis ingen bivirkninger 🙂 det er jo heller ikke akkurat en sovemedisin, da melatonin er noe vi har i kroppen fra før av :-p
      Håper dere finner utav noe! Jeg har mest troen på å finne min naturlige døgnrytme uten medikament, men i noen tilfeller er det nødvendig i en periode med hjelp fra medisiner.. 🙂 lykke til.

    2. Benedikte: hei. Ja vet at virkningen kan være forskjellig fra person til person. Ved langtidsbruk er det anbefalt, fra autismeteamet, at man tar 5 av 7 dager i uken. Har jo effekt på JT, men ikke så mye som vi ønsker. Håper han blir trøttere når han blir ungdom hehe 😉 Lykke til med sovinga. Og finner du noe som virker, uten sovemedisin da, så gjerne rop ut 🙂

    3. Jeg tok 7 dager i uka 🙂 men ikke noe jeg kommer til å fortsette med nei. Hehe kanskje han blir trøttere som ungdom ja!
      Det skal jeg 🙂 foreløpig prøver jeg å unngå koffein holdige drikker og sukker noen timer før sovetid, men det er ikke så lett gjort.. Takk 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg