Å miste tålmodigheten

Det er ikke noe gøy. Når man mister tålmodigheten til sine egne barn. Ikke bra, heller ikke er det til noen nytte. Men det skjer, heldigvis ikke så ofte. Men sjeldent er for mye det også. For det virker ikke. Ikke på JT. Heller er det omvendt. At når han er sur og sint, og jeg hiver meg på den samme bølgen. Ja, da blir det bare verre. 

Andre barn blir gjerne stille. For det er sjeldent at foreldre blir så irriterte at de roper tilbake. Det er sjeldent her også, men når det skjer blir lydnivået til JT enda høyere. Det har ingen funksjon, så hvorfor synker jeg så lavt? Vet ikke, liker det lite. Men som sagt så skjer det innimellom.

Helt normalt tenker kanskje noen. Ja, det kan hende. Men når det virker motsatt, er det bare unødvendig. Og det nytter ikke å telle til ti, har prøvd det. Det eneste som virker er å gå for seg selv en stund for å roe ned og starte på nytt. Men for en samvittighet jeg får etterpå. For som regel har JT blitt sint for jeg har misforstått han. Vanskelige greier.

Men så er det nå slik at man fra dag til dag, har ulik terskel på hva man tåler. Dagsformen er ikke lik hver dag på meg heller. Det skulle jeg ha ønsket. At jeg bare har hatt dager som jeg tenker positivt på, og tåler masse lyd. Mer av det takk. Helst hver dag året rundt. Vet ikke helt hvordan jeg skal få det til jeg. 

Første bud er nok å ta livet med ro og ikke stresse. Ikke tenke på at noen venter på deg eller at du har lovet deg bort akkurat klokken da og da. Jeg har blitt flinkere til det, men ikke flink nok. Andre bud blir nok å ikke bry seg om hva andre tenker om dine avgjørelser. For de fleste ønsker nok bare å gjøre det som passer best for seg og sin familie, uansett om det ikke faller i god jord hos noen andre. Tredje bud må være å slappe av og få nok søvn mellom slagene.

Ikke så lett å få til bestandig. Men det er nok det beste for å holde motet oppe, klare hverdagen. Kanskje disse dagene der jeg har dårlig tålmodighet kommer sjeldnere da? Jeg må prøve, det er en lovnad til meg selv.


 

Ha en fin dag

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg