Nå er det slutt på “tyningen”

Har hatt noen gode og lange samtaler med “min egen lille gud”. Om dette sove-mønsteret til JT. Vi har sendt inn registreringen vi drev på med for en tid tilbake, og han har sett på det. Vi har sammen funnet ut at det er ett mønster i det likevel. Jeg har ikke tenkt på det før egentlig, men jeg ser det mer og mer. Nå skal en lege se på registreringa for å finne ut om det er så lite søvn at det er helsefarlig.

Det går igjen at han sover greit i helgene, og ganske mye mindre på ukedagene. Men hvorfor? Jeg vet at JT har greie dager på skolen, for jeg er der og ser det med mine egne øyne. Men det jeg ble fortalt var at det sannsynlig går på hvordan autismen “angriper” JT og hvordan JT takler den. Det å ikke klare å filtrere inntrykk kan være veldig utmattende for disse barna. 

Lett å glemme av at vi mennesker uten autisme, filtrerer uten å tenke på det. Hvis du har en samtale med en voksen f.eks og det er høylytt lek av barn i bakgrunn, så klarer vi likevel å høre hva den andre sier. For vi kan å filtrere ut ting. Men hvis det blir litt for heftig lyd rundt, hva skjer da? Jo, de fleste voksne blir nok irritert for det blir for mye lyd. Da ber vi barna om å dempe seg, så vi kan høre oss selv tenke liksom. 

Det er nok slik for JT hele tiden dessverre. Hvert ett inntrykk setter seg i hjernebarken hos han og det blir ofte for mye. Dette er visst veldig vanlig for høysensitive barn, og derfor er det mange av de som utvikler skolevegring og andre typer vegring. Litt skummelt dette synes jeg. Viktig å følge med, for det kan utvikle seg veldig fort også. 

Så etter disse samtalene har jeg bestemt meg for en ting. Det blir ikke mer av denne tyninga. Slik som om morgenen, når JT ikke våkner når jeg prøver å vekke han. Han våkner som regel veldig lett og fort når jeg stryker han på ryggen og sier god morgen. Men av og til er han helt avsvimt. Jeg rister og løfter, flere ganger. Når han da ikke reagerer, så kanskje han bare er helt utslitt. Eller kanskje….det MÅ jo være det. Så nå blir det ikke slik lenger, ingen tyning på det. Da skal han faktisk få sove litt til. For det tror jeg kroppen hans virkelig trenger. Så får det bare bli som det blir.


En god natt med søvn, betyr mer glede og mere aktivitet 🙂

Ha en flott dag

 

3 kommentarer
    1. Hei, jeg lurer litt på om gutten din får medisiner? Melatonin og Vallargan? Og om du jobber fulltid eller deltid. Vi har også STORE utfordringer med søvn. Vår gutt er bare 3 straks 4 men jeg kjenner på det samme som deg…Han må jo få sove…men hvordan løser dere dette praktisk???

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg