Så hvem er denne JT?

JT er en gutt med mange interesser. Han liker å være ute, bake, familiekos, leke, glad i dyr, reise og ikke minst vann. Han er som regel blid og fornøyd, hvis ikke han blir presset på tiden. Han er “rett fram” så hvis han er glad får du gjerne ett smil og en klem, og hvis han er irritert får du kanskje en dytt. Hans personlighet vises godt, både på godt og vondt.

Men JT har utfordringer som vi ikke har, ganske store. Han ble født med en blære-sykdom som er relativt sjelden, han har autisme, kan ikke prate så tydelig, har psykisk utviklingshemming og sliter med angst. Men jeg tror han ser lyst på livet likevel, men igjen….når han ikke blir presset på tiden. Tror hvis jeg har hatt alt dette så har ikke jeg vært så positiv som han. For bare det å ikke bli forstått er nok forferdelig frustrerende.

Så denne kompisen vår prøver så godt han kan å tilpasse seg denne verden vi lever i. Det og skal passe inn i andres rammer, det er nok ikke enkelt. Hvis noen har kommet til meg å skulle ha forandret meg fra den jeg er, så hadde nok jeg blitt rimelig irritert. Og ikke minst lei meg. Men jeg synes JT takler bra å bli “rettet på” likevel. For ofte er det slik at han gjør ting som passer bare han og ikke andre, og da må vi inn å hjelpe han da. Det kan jo skape en del sinne, men som sagt synes jeg han takler det bedre og bedre.

JT har også en fryktelig stor smerteterskel. Den kan nok være hans største fiende iblandt. For i stedenfor å si i fra til en voksen, fortrenger han det til begeret renner over. Og da har han så vondt at det av og til bare er sykehus som kan hjelpe oss. Ja det er mange utfordringer gutten vår har, men likevel er han som regel fornøyd. Hvertfall her hjemme, her har vi all verdens av tid og det passer godt for JT.

Så med dette innlegget vil jeg si til denne gullgutten vår: jeg beundrer deg, virkelig. Du er en helt i mine øyne. Ja det er du. En skikkelig helt. Du har lært meg så mye, vist meg at det er mulig å takle all verdens ting. Du har hatt en bratt læringskurve, men du har tatt oss med på den. Lært oss ting vi ikke hadde begreper om tidligere. Takk for det, det trengte vi. Du er en morsom og flott gutt med glimt i øyet.

 

Ha en flott dag

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg